2014-06-14

Rulltårta med vit chokladgrädde och hallon - recept!

Rulltårta är ett bakverk jag ofta glömmer bort. Det är lite synd eftersom det är enkelt att baka, går snabbt och är lätt att variera. En rulltårta kan vara hur simpel som helst med bara sylt eller mer avancerad med flera olika slags fyllningar, kanske nötter, mascarpone och bär. Det blir festligt i vilket fall.

Till skolavslutningen gjorde jag en vanlig ljus kaka med vit chokladgrädde och hallon. Chokladgrädden får gärna göras dagen innan och vispas precis innan du lägger på den.
Rulltårta med vit choklad & hallon

Fyllning
2 dl Grädde

Koka upp och ta från värmen.

100 g Vit Choklad

Finhacka och rör ner i den varma grädden tills den smält helt. 
Låt gräddchokladen svalna helt, gärna i kylen över natten.

Vispa till en slät, fluffig kräm.

2-3 dl Hallon

Jag föredrar osötade hallon eftersom chokladen är så söt men visst går det att använda hallonsylt om man vill.

Kaka
3 st Ägg
1½ dl Socker
1 tsk Vaniljsocker

Vispa poröst.

2 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 msk Vatten

Vispa ner i smeten. Bred ut smeten jämnt på ett bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen, 250 grader i 4-5 minuter.

Låt svalna något och strö sedan ett tunt lager strösocker över kakan. Vänd upp den på ett nytt bakplåtspapper och lossa kakan. (Pensla med vatten på pappret om det är svårt att lossa.)

Bred bär och fyllning jämnt över kakan och rulla sedan försiktigt ihop den. Du avgör om du vill göra det från kort- eller långsidan. Skär upp i bitar och servera!
- vs -

3 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Jag har nog aldrig bakat rulltårta tror jag.. Men kanske man ska försöka sig på det ändå :)

    SvaraRadera
  2. Använder du bakchoklad..? Ser gott ut ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är olika, ibland vanlig Marabou Vit choklad och ibland Bakchoklad. Beror på vad som fanns i affären just då. :)

      Det var gott, om man gillar vit choklad (inte jag). :)

      Kram

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!