2014-07-08

Zoo, tandläkare & värme!

Tog en dagstur till en djurpark. 
Otroligt vackert lejon.
En ganska sunkig djurpark med trånga utrymmen. Kändes sådär.

Jag är jätteglad över att vi har möjligheten att se exotiska djur på nära håll. Verkligen jätteglad men det är så väldigt ambivalent när jag ser hur trångt de bor i en del parker. 

För många år sedan besökte jag och en kompis ett zoo i Wien och då bestämde jag mig för att det var det sista. Det var så trångt och utan naturliga inslag, ingen växtlighet alls. Vackra tigrar bodde i burar på max 10 kvm med kala betonggolv. 
Liten konverserar fåglar.

Nu glömde jag tydligen bort att jag skulle sluta besöka djurparker och har varit på flera efter det. Som Kolmården men där får jag inte alls samma känsla. De djuren har rejält med utrymme och verkar trivas.

Ambivalent som sagt.

Det fanns även ett mindre nöjesfält i parken där större delen av personalen varken pratade eller förstod svenska. Hur tänker man då?

Det är ofta barn som vill åka karuseller och svenska barn pratar oftast enbart svenska.

Felstavade skyltar, svindyr restaurang med fryst färdigmat som värmdes på, souvenirer och godis till hutlösa priser. 

De fantastiska djuren hade en minst sagt trist inramning. Synd.

Annars har jag lyckats ha sönder en tand. En fyllning trillade ur och lämnade ett vasst gap. I mitt gap. 

Mycket irriterande men det gick snabbt och var smärtfritt att få lagat. Besöket hos tandläkaren kostade 1200 spänn. Det gjorde däremot lite ont.

Solen verkar skina över hela landet och vi har fått både regn, sol och åska. Kvavt, svettigt och optimalt för myggen. 

Nu blev det ett sådant där gnälligt inlägg. Konstigt, jag som är så förtjust i vårt vackra, föränderliga Sverige. På riktigt.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig besökt Kolmården, ännu, kommer nog inom kort.
    Vad tråkigt det låter med nöjesfältet, tyvärr förekommer det lite över allt. Jag har besökt två sådana ställen tidigare jag med och det känns inte ok. Speciellt inte när man har med en glutenintollerant son. Personalen har svårt att förstå vad det innebär och alternativen är minimala. Tacka vet jag Astrid Lindgrens värld. Där är de helt fantastiska! Barnen i fokus, jämt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk bild på lejonet !!
    Jag är inte något jättefan av djurparker, däremot så ÄLSKAR jag att åka karusell
    så nästa vecka blir det ett besök på Grönan !!
    KRAM

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!