2014-08-19

Havrekakor med kolafyllning - recept!

Testade att baka en ny kakvariant, en havrekaka med chokladkola. Själva kakan smakar lite som havreflarn (jättegod) och jag tänker att det är en bra kakbas att fylla med vad man vill. Nästa gång blir det hallonsylt för den syrliga smaken kommer passa bra till den söta havren.
Ber om ursäkt för den suddiga bilden.
Havrekakor med chokladkola
36 st

2 dl Socker
2 dl Havregryn
3½ dl Mjöl
3½ tsk Bakpulver
250 g Smör
1 st Ägg

Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret och blanda ihop allt. Klicka ner smeten i muffinsformer, grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna.

100 g Smör
3 msk Kakao
5 msk Grädde
2½ dl Socker
1 msk Mjöl

Blanda allt i en kastrull och låt koka under omrörning tills det blivit kola. Skeda i en klick i varje kaka och låt stelna.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Men mums, vad gott det lät!

    Kram Kristin
    Http://onlyfemale.se

    SvaraRadera
  2. såna här bakad ejag ofta på ett bageri jag hade praktik när jag gick på gymnasiet. åt alldeles för många jämt haha! de är ju så jäkla goda.. har dock aldrig gjort dem hemma, men kanske borde prova nu med ditt recept..

    SvaraRadera
  3. Dom där måste jag baka. Lät farligt goda ....
    Kram

    SvaraRadera
  4. tja, man kan ju lyxa till det o ha i dulche de leche... fast det är ju inte choklad... Kram ♥

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!