2014-08-28

Isbjörn of Sweden Trapper Pant Cordura - testat!

Här kommer ytterligare en recension av ett plagg från Isbjörn of Sweden. Den här gången handlar det om ett par funktionsbyxor för sommarsäsongen, Trapper Pant Cordura.
Återigen är det mina två mellanbarn (2 och 7 år) som står för utvärderingen, de av mina barn som leker allra mest och kan ge en rättvis bild av funktionella barnkläder. 

Trapper Pant Cordura finns i flera neutrala färger och mina barn har båda valt Graphite som sin favorit, grå med svarta detaljer. Det är sällan mina barn har likadana kläder och när jag ser dem i samma tröjmodell och likadana byxor gör det mig glad. Det blir dubbelt så sött när barn har plagg man vanligen ser i vuxenstorlek.
På bilden har kidsen tröjan Mountain LongSleeve som vi skrivit om här.
Textilen i Isbjörns byxor är mjuk och förstärkt med Cordura där det behövs, på knän, bak och vid bensluten. Tyget är tillräckligt kraftigt för att tåla uteaktiviteter och tillräckligt tunna för att kännas följsamma och smidiga. Det är inga problem att få plats med dem i stövlar.

Funktionsbyxor från andra märken, exempelvis Lundhags, upplever jag som stela med ett alltför kraftigt tyg för att vara bekväma för barnen.


Midjan går att justera med kardborrestängning på insidan, något barnen klarar på egen hand. Nedtill finns en dragsko som kan stoppas in i en ficka, vilket minimerar risken att snubbla på snöre eller dragsko. När man drar åt och viker upp byxbenet så sitter de kvar. 

Fodrade skor med Gore-Tex från Tretorn passar perfekt i höstrusket, modellen heter Hockeyboot.
Under hösten fungerar Trapper även som en tunn överdragsbyxa, med långkalsonger under. De är inte vattentäta men snabbtorkande och tåliga på alla andra sätt.

Något jag kommit fram till när det gäller Isbjörn of Swedens kläder överlag är att de räcker länge. Det första barnet kan ha plagget i två storlekar och sedan kan nästa barn ha det lika länge. 

Det är bra på så många sätt, vi sparar pengar och på naturen medan köpa-köpa-slit-och-slängmentaliteten får sig en match. Jag gillar det!

Trapper Pant rekommenderas varmt till ett lekfullt barn i din närhet.
-  vs -

6 kommentarer:

  1. Tack för tips! Hållbara kläder är ju alltid önskvärt :)

    Glömde svara om din Tradera-tröja. Hoppas du inte betalade alltför dyrt för den när den inte var äkta?! Surt sånt där. Sånt måste ju säljaren skriva i annonsen tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Men att jag inte köpte dom när jag såg ett par på rea! Ibland är man verkligen för dumsnål ....

    Och jag älskar att syskonmatcha mina ungar med. Älskar att se att dom hör ihop på nåt sätt :) Så synd bara att äldsta har blivit så petig på kläder. Det är så mycket som är "töntigt" när man fyllt 7 ;)

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Hållbara och snygga kläder som tål att lekas i är ju alltid välkommet! Tack för tipset! ;)

    SvaraRadera
  4. Faktiskt aldrig hört talats om den serien, va är det för typ?
    Kram :)

    SvaraRadera
  5. Något att testa för lilla O kram Diana

    SvaraRadera
  6. Helt okända byxor för mig men de låter och ser bra ut!
    Fina bilder med kidsen :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!