2014-08-27

Nötcremé-kakor - recept!

Vi hade en ask med Nöt-cremé i kylen som något av barnen lyckats tjata sig till i affären. Sedan blev den stående... Bestämde mig för att baka kakor med det istället för att låta den åldras i fred och de uppskattades.
Nöt-cremékakor
34 st

2½ dl Mjöl

100 g Smör
3 msk Socker
2 msk Grädde
3 msk Nötcreme

Blanda alla ingredienser i en mixer. Lägg degen i en plastpåse och låt ligga i kylen i en timme.

100 g Mörk choklad
2 dl Nötcreme

Smält chokladen och rör ner nötcremen, låt svalna.

Ta fram degen, forma till två rullar och skär ca 1 cm tjocka skvor. Grädda på bakplåtspapper i mitten av ugnen, 200 grader i ca 10 minuter.

Låt kakorna svalna helt. Bred chokladnötcremén på en kaka och lägg sedan en till ovanpå. 
- vs -

6 kommentarer:

  1. Mums! Jag fattar inte mina monster som gillar nötkräm. Klart i små mängder funkar det för mig. Eller i en kaka. ;-)
    Måste testa detta någon dag när orken finns.

    SvaraRadera
  2. Åh så gott! Det bästa är att sambon inte gillar nötcreme så jag skulle få äta upp dom flesta ;)

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott det lät ;)

    SvaraRadera
  4. Men åh, vad gott! Men farligt farligt, jag skulle äta alltför många om jag gjorde sånna där godsaker! :P Ska dra igång Septemberpeppen på måndag, hoppas du hakar på!

    Och jag förstår att den enskilde individen vill köpa kopior, är ju så mkt billigare än original som kan kosta sjukt mkt :/ Köper man tex en väska är det ju inget man straffas för, men börjar man köpa flera kan man åka dit på det, likväl som om manär den som säljer. Kan bli dyrt om man får betala rättegångskostnader. Jobbade med varumärken när jag bodde i Sthlm, så jag är lite känslig för sånt där, haha, men tycker absolut att det var fånigt att jag blev utkastad ur gruppen. Skrev det till henne i ett privat pm med, då blockade hon mig ;) Så hon vet nog om att det inte är lagligt det som pågår...

    SvaraRadera
  5. OMG!!! Livsfarligt goda verkar de vara! Måste provas alltså :D

    KRAM!

    SvaraRadera
  6. åh dom såg jättegoda ut! nu kom jag på att jag skulle ju testa dina kardemummamuffins också :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!