2014-08-23

Potatis- och Baconpaj med Äppletzatziki - Recept!

Lusten att laga mat går i perioder men det jag gillar allra mest är när jag får laga på det som finns hemma, oplanerad-man-tager-vad-man-haver-middag. 

Den här dagen fanns det kokt potatis i kylen och bacon i frysen. Bestämde mig för att göra en paj med kall sås till.
Pajskal
150 g Smör
2½ dl Mjöl
1 dl Grahamsmjöl
3 msk Vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda allt. När jag gör pajdeg brukar jag använda en mixer och hyvlar smöret, då går det extra snabbt att arbeta ihop. Tryck ut degen i en springform med avtagbara kanter, nagga med en gaffel. Förgrädda i 10 minuter.


Fyllning
2-3 paket Bacon
1 st Vitlöksklyfta
3 st Potatisar, kokta
3 dl Mjölk
3 st Ägg
150 g Ost
1 st Tomat
Paprikapulver
Salt
Cayennepeppar

Skär baconet i små bitar, pressa vitlöken och stek tillsammans. Dela den kokta potatisen och stek tillsammans med baconet tills den fått färg. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor efter smak. Skiva tomaten och riv osten.

Lägg i bacon, potatis och hälften av osten i botten av pajskalet, häll på äggblandningen. Lägg på tomatskivorna och resten av osten. Grädda i mitten av ugnen tills fyllningen stannat, 25-35 min.
Äppletzatziki

2 st Äpplen
2 st Vitlöksklyftor
2½ dl Créme Fraîche
2 tsk Vitvinsvinäger
Salt
Svartpeppar

Skala och riv äpplena fint. Pressa eller riv vitlöken, rör ihop allt och låt stå kylt tills servering.

Tzatzikin var söt och smakrik så den kommer jag göra lite då och då. Pajskal kan ju varieras i det oändliga. Det här var första gången jag använde bacon men absolut inte den sista.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Men gud så gott det där lät!! Måste jag också försöka "svänga" ihop nån dag :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det lät både spännande och gott !
    "Man tager vad man haver" recept brukar dessutom vara de allra bästa ! :)

    SvaraRadera
  3. Potatis är väldigt bra utfyllnad i både paj, gratäng och omelett. Blir matigare då.

    Tzatzikireceptet stjäl jag av dig direkt. Får se vad jag kan servera till det idag. ;-)

    SvaraRadera
  4. Mmm, mums! Äppeltzatzikin lät ju gudomligt god, ska försöka testa den vid tillfälle :D

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!