2014-08-20

Projekt trappa!

Vår trappa till övervåningen är tråkig. Den är av furu, något jag inte alls tycker om, och det krävs en del fixande för att få det finare.
Först och främst ska vi ha en ledstång av något slag. Det lutar åt en enkel bräda i vitt med synliga enkla hållare eller sådana som inte syns alls. Jag tänker mig en bräda med samma mått som spjälorna.

Hela trappan ska målas vit och så ska vi ha halkfria mattor på stegen. Tyvärr är de jag hittar fula men absolut nödvändiga när en hög ungar springer upp och ner utan hejd.

En idé är att måla stegen svarta och resten helt i vitt, då funkar det bra med svarta eller mörkgråa trappstegsmattor.

Jag vill också sätta igen trappstegen. Det blir så skräpigt under trappan när det är öppet och så tycker jag att det är obehagligt att gå i den med hålen. Viktigast är dock att vi måste bygga in utrymmet till förvaring av skor och ytterkläder, som en platsbyggd garderob.

Halva väggen som följer trappen upp är vitmålad och resten är ännu obehandlad. Jag funderar på att ha en fototapet med något effektfullt motiv men är tveksam. Tröttnar man på en stor bild? Kanske det räcker med en rolig tapet? Vi är egentligen inga tapetmänniskor men det känns som en bra vägg för tapet.

Många önskemål, lite tid och låg budget. Prioriteringen borde ligga på förvaring så att vi får lite ordning inför vintersäsongen. Sex personers ytterkläder och skor för olika temperaturer och aktiviteter tar sin plats och om det är något i den här Smålandsvillan som är dåligt planerad och opraktisk så är det hallen.

Men då måste stegen byggas in först och då vill man ju måla direkt. Får se om jag kan få maken ombord och ta det därifrån...
- vs -

4 kommentarer:

  1. Vi funderar på att måla trappen till källaren, den är också i furu...Den blir nog vit skulle jag tro :)

    SvaraRadera
  2. Min pappa byggde också trappen som förvaring under, så himla smart för utrymmen behöver man jämt :)

    SvaraRadera
  3. Men så avis jag blir! Vill också fixa trappen hemma. Den är så ful så man blundar när man går i den (nästan i alla fall). Men vi måste också komma på vad vi vill ha för matta i stegen. Jag vägrar en "luddig" matta som det fastnar hund och katthår på. Får se när vi orkar ta oss an det projketet ...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sambon håller på med vår trapp sen förra sommaren, hehe..ett evighetsprojekt? (finns här http://radhuslivet.blogg.se/category/radhuset.html ) Vi har byggt igen, byggt en halvväg och påbörjat att måla och och förberett för svart matta. Hade helst inte velat ha matta, men det blir minst halkigt för barnen. När de blir större byter vi nog ut det till nåt annat. Räcket ska bytas ut och vi ska fixa en del andra detaljer. Har planer på en vit murstens-tapet, förhoppningsvis blir det bra. Hade först tänkt ha nåt mer avancerat och "häftigt" i tapetväg, men vi orkar inte tapetsera om så ofta och en sådan tapet hade vi nog velat byta ut inom nåt år...om jag känner oss rätt. Ska bli kul se ert slutresultat sen! :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!