2014-08-27

SAS med barn & pälsdjur!

I somras skulle min elvaåring flyga hem från Stockholm ensam. Det var hennes första flygresa på egen hand och eftersom hon var under 15 år reste hon som "ensamresande barn". Biljetten bokade vi på SAS hemsida och det var inga problem, varken med betalning eller bekräftelse.

SAS tar ut en serviceavgift för Ensamresande barn på 250 kr och eftersom det betyder att barnet har en egen assistent som följer med och håller koll på henne så tycker jag att det är småpengar i sammanhanget.

So far so good.
På planet fanns en katt. Min dotter är allergisk mot katter och hade ingen allergimedicin med sig i handbagaget. Resan blev därför inte speciellt kul för hennes del som kom fram rödögd och snuvig. 

Jag hade ingen aning om att man får ta med pälsdjur i flygplanskabinen och blev såklart irriterad. Kollade SAS hemsida och insåg att jag inte missat någon informationen. Tänkte att det skulle dyka upp någon slags varning men det var alltså upp till mig att kontrollera innan.

Mailade till kundservice och fick svar efter sex veckor (något de faktiskt varnade för) att man som resenär ska informera vid bokning om man är allergisk mot pälsdjur. I så fall får man veta om ett djur finns bokat på resan och man då kan boka av sin egen resa.

Just när det handlar om barn som ska resa ensamma så tänker jag att det är extra viktigt med information. Hellre för mycket än för lite. I det här fallet så var resan drygt en timme lång och min dotter nästan tolv år så hon härdade ut. Hade hon däremot varit yngre, säg fem år, så hade det varit en annan sak.

Det måste ju vara fler än vi som inte visste om det här och hoppas att de av er med allergiska barn har nytta av att få veta vad som gäller för inrikesflyg och pälsdjur. 

Visst inser jag att de med extremt allergiska personer i sin närhet har en annan koll men jag tycker att det är viktigt även för dem med lättare allergier.

Som en parentes så undrar jag om det verkligen är acceptabelt att en representant för ett så pass stort bolag som SAS använder ett så bristfälligt språk, se nedan, i sin kundkontakt?

"Är man alergisk mot pälsdjur så behöver man säga till om detta så kan vi lägga in att man är alergisk mot pälsdjur, skulle det då finnas ett pälsdjur på planet så kommer säger systemet till, och då får man då möljlighet att boka om eller avboka sitt flyg om man lägger till detta inom 24 timmar från boknings tillfället eller flyga ändå om man väljer det trots det finns pälsdjur ombord. Så Lägger man inte att man är alergisk så kan ingen ta med ett djur i efterhand heller utan då blir detta nekat direkt."
- vs -

3 kommentarer:

  1. Åh, vad trist det skulle bli så! Jag undrar, har de nån ruta man ska bocka i om man är allergisk eller ej? För det borde de ju ha isf, att man inte kan komma vidare i sin bokning om man inte kryssar i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade ju varit smidigt men det fanns inget sådant alternativ. Sedan verkar det ju, av svaret, som att man måste prata med någon och "säga till" och det fungerar ju inte när man bokar själv via nätet.

      Radera
  2. Säga till? Hur gör man det? Hoppas dom har ett enkelt sätt för det med? Sen känns det lite märkligt att ta med sig katten i ett flygplan. Menar på ett tåg har man ju speciella kupéer. Är man väldans allergisk så kan man ju bli sjuk bara det vistats ett djur där innan. Dumt.
    Kramkram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!