2014-09-13

Inför operation av karpaltunnelsyndrom

På onsdag är det dags för operation och den här gången åker jag dit även om de skulle skjuta upp den. Surkärring royale.

Det är många tankar, lite dumt att jag fick extra tid att fundera för det blir fler frågor och jag bävar mer inför operationen. Inte själva operationen utan efteråt, hur det kommer gå med en hand gipsad.

Vanligtvis får man inte gips utan ett kraftigt bandage men jag ska be om att få gips istället. Tror att det är svårare att läkas fel och använda handen trots att man inte ska.

Vet redan nu att jag kommer ha problem att inte använda handen den första tiden. När Liten eller Helikopterpojken vägrar låta någon annan än jag trösta dem, när ingen får bära förutom jag. Då blir det otroligt svårt att stå emot.

Om jag då har gips så är risken mindre för felbelastning, tänker jag. 
Karpaltunnelklyvning: När en nerv ligger under tryck reagerar den och ger domningar och/eller smärta. Vid operationen delas ett ligament som formar taket på karpaltunneln, för att ge mer utrymme åt nerv och senor, och därmed minskar trycket mot nerven. 

Enligt läkaren, som ställde min diagnos, så är det nästintill meningslöst att operera om man inte låter handen läka i vila. Upp till sex veckors vila. Då läker det inte som det ska och karpaltunnelsyndromet kvarstår. Loose-loose.

Men.

När jag googlar efter ytterligare information så står det olika här och där. De olika Landstingen har olika instruktioner. (Sluta googla då).

Att det kommer göra ont är jag beredd på, jag har ju redan ont men den nya smärtan kommer väl  upplevas som värre och obehagligare. När jag vet vad de gjort, varit inne och skurit av ledband och sytt ihop. Lite rysning på den.

Jag hoppas att jag får vidare instruktioner från ortopeden, hur det fungerar med fingerövningar, högläge, lyft och så vidare. Jag vill veta exakt vad som gäller.

Det som blir intressant är att bandage och smärta kommer visa tydligt hur jag inte ska ha använt handen innan. Hur små rörelser som faktiskt krävs för att belasta fel.

Oroar mig för hur vänsterhanden kommer påverkas när den högra är nyopererad. Jag har ju fortfarande karpaltunnelsyndrom i den handen och ska inte belasta den heller. Är livrädd för att nervskadan ska bli bestående om jag överanstränger den ännu mer.

Det kommer säkert gå hur bra som helst men tankarna snurrar.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Åh, jag förstår att du har många tankar om operationen. Jag hoppas iallafall att allt kommer gå bra när det är dags och att handen får läka ordentligt...

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Äh det blir bra.
    Du får väl trösta med pussar och kramar liggande på golvet eller nåt.
    Det löser sig.
    Du fixar allt ♥
    Lycka till!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vet inte om det är till någon tröst men är erfaren av långvarig smärta. När man haft det så känns denhär yttre smärtan så mild i jämförelse, kanske nästan till och med retfull, nu tänker jag på smärtan som utlöses av själva operationen. Sen såklart kommer du motiveras utav att veta att det kommer bli mycket bättre framöver. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Du fixar det. Som mamma är man mästare på att lösa problem. Äntligen får du bot på "besväret"!
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!