2014-09-04

Peta i näsan?

Att peta i näsan är fult. Det gör man inte, offentligt.

De flesta av oss är överens om att snor är något ofräscht som man inte rör vid i onödan. När det gäller barn ser det lite annorlunda ut men om man ser en vuxen som petar i näsan öppet så reagerar vi. 

Med förvåning, avsmak och säkert en undran om allt står rätt till med personen i fråga.

Eller hur?

Då undrar jag hur det är med ögon. Varför är det helt acceptabelt att peta i ögonen hur öppet som helst och sprätta iväg? Kommer inte det sekretet från nästan samma ställe?

Det finns en scen i toppfilmen Se7en där Gwyneth Paltrow och Brad Pitts karaktärer ligger i sängen en morgon. De är nyvakna och hon säger typ "du har lite crust där..." och torkar ur hans ögon. 

Meningen är att det ska påvisa hur intima och nära deras förhållande är men tänk om hon istället skulle ha sagt "älskling, du har lite snor där" och grävt ur hans näsa. Kladd och klet. Hade vi fått kväljningar då?

Nu skulle man ju kunna tro att jag tycker att vi lika gärna kan börja peta runt i våra näsor hejvilt men jag är ju pryd. Tänker tvärtom, att vi minskar ner på kladd med allehanda kroppsvätskor offentligt.

Jamen, då gör vi livet lite mer besvärligt...
- vs -

6 kommentarer:

  1. Du är söt ♥
    Tänker på skrev- och rumpkliande, öronvax (vidrigt!) Och allt annat äckligt. ... hu!

    SvaraRadera
  2. HAHA, lite roligt faktiskt! Tänk så förvånad man skulle bli om hon petade honom i näsan istället ;)

    SvaraRadera
  3. Du fick mig att skratta, haha, tack för det! Men jag skulle gärna peta Pitts näsa... *s* ELler, nja..nej.

    SvaraRadera
  4. Haha du är ju så härlig! Ja det där med att peta näsan är ingen höjdare tycker jag, inte ens när det gäller barn haha.. Men det där med ögonen har jag faktiskt inte ens tänkt på :)

    SvaraRadera
  5. Haha! Men goding. Vilka roliga funderingar! Önskar jag kunde komma på en kopp kaffe och fundera på livets stora gåtor tillsammans med dig <3
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tror jag vet vad det är nu efter din beskrivning!!
    Hoppas du får en fin helg med dina nära! Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!