2014-09-07

Pulled Turkey med Röda vinbär - recept!

Långkok är ett smidigt sätt att laga mat. Separata slowcookers i all ära så föredrar jag att göra det som man gjorde förr - i en klassisk gryta.

Vi hade en kalkonfilé som skulle bli en Pulled turkey och smaksättningen blev ett plock av sådant jag hittade i kyl och frys. En ask nyplockade röda vinbär och vitlök blev bas.


Som vanligt kan mina recept varieras efter vad man har hemma eller har lust för. I stort sett vilket kött du vill och vilka smaker, grönsaker och gryttillbehör du vill använda fungerar på samma sätt.

Jag gjorde det extra enkelt för mig och lät köttet vara fryst och hoppade över att bryna det. Det märktes ingen skillnad på resultatet om köttet varit brynt eller inte .  

Långkok av kalkon och röda vinbär
(Pulled turkey)

1,1 kg Kalkonfilé

25 g Smör

Smöra botten av en gjutgjärnsgryta, eller annan ugnsfast form med lock. Lägg i köttet. 


3 st Morötter
8 Vitlöksklyftor
10 Svartpepparkorn
1 burk Hela Champinjoner
2 dl Röda Vinbär
1 st Kabanoss
1 burk Minimajs

Skala och dela morötterna. Skala vitlöken och dela korven. Lägg i morötter, champinjoner, minimajs, kabanoss, peppar och vinbär i grytan.


1 msk Soja

1 msk Honung
1-2 liter Vatten
1 msk Kycklingfond

Koka upp vatten. Blanda soja, honung, fond och vatten, häll i grytan.


Sätt ugnen på 200 grader, sätt in grytan med lock på ugnsgaller. Sänk värmen till 125 efter 20 minuter. Låt stå i minst fyra timmar.


Ta ut grytan ur ugnen, lyft ur kött, morötter och svamp och lägg på ett serveringsfat. Låt stå i den avstängda ugnen medan du gör såsen.

Sås

Sila innehållet i grytan, häll ungefär hälften i en kastrull och koka ner.

1½ dl Grädde

1 msk Vinbärsgelé
1 msk Idealmjöl (eller annan redning)

Tillsätt och koka upp under omrörning.


Vi ställer fram köttet som det är och använder en tång att dela med. 
Servera kalkonen med ris eller potatis, gelé och sås.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Lågkok är så fruktansvärt gott! Jag gjorde det på en fläskytterfilé under veckan och det var bland det godaste jag ätit på länge :)

    SvaraRadera
  2. åh va gott det låter! vill gärna ge mej på ett sån långkok också, men har bara glaslock till mina grytor. frågan är om det funkar att ha i ugnen då? känns tveksamt! kanske kan hitta nåt liknande recept men att man kan ha det på plattan istället :) för långkok är det godaste som finns!

    SvaraRadera
  3. Men Gud så gott det lät! Vad nyfiken jag blev på att prova detta nu till helgen, mums!

    Kram Kristin
    Http://onlyfemale.se

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!