2014-10-17

För tillgängligt!

Jag har tröttnat på att allt är så tillgängligt. Var är utmaningen?

Minns när det var till England man fick åka för att fynda superbilliga CD-skivor och köpa Dr Martens. Tax Freebutikerna på färjor och flygplatser hade ett helt eget sortiment som gav resorna en extra dimension. Godiset, parfymerna, märkeskläderna som inte gick att få tag på i Sverige.

Dr Martens fanns bara på en butik i Sthlm och det var spännande att åka dit (för oss utsocknes åtminstone). Svindyra var de där, men ändå.

Ett kort tag var Victoria's Secret Body Mist det som gällde och de måste beställas från USA. Sedan kom de till de svenska nätbutikerna och nu finns de i matbutiken. Hur speciellt är det då?

Allt finns ett klick borta och det enda tilläggen blir fraktkostnad och leveranstid vilket är hanterbart. Men var är charmen?

Nej, resandet handlar inte bara om att shoppa men lite av resan har, för min del, var att ha med sig minnessaker hem. Att handla med en annan valuta, hitta annorlunda saker, köpa presenter.

Att framkalla fotografier efteråt var också en del av resan, att visa bilder för vännerna. Nu fotar vi och delar bilderna direkt.

Tycker det är trist, känner mig bakåtsträvande och funderar mycket på hur våra liv ser ut numer. Hur det kommer se ut framöver.

Ska vi sitta hemma och beställa roliga souvenirer online?
- vs -

3 kommentarer:

  1. Fast en sak kan vi iaf inte beställa på nätet..och det är känslan av att vara där, dofterna, smakerna... En guinness tex smakar aldrig så bra som på en pub i Dún Laoghaire eller en caipirinha på en bakgatefest i Sao Paolo :D Eller doften av havet medan man strilar sanden mellan fingrarna på en strand vid Copacabana... :) Men ja, jag förstår vad du menar :)

    SvaraRadera
  2. håller meeeeeeeeeed!!!!!
    (Håller med Camilla också.)
    Men åh vad jag håller med....
    (sen det där att folk åker på semester o under hela vistelsen lägger upp statusar o bilder, då känns det ju inte som att de är iväg liksom... )

    Nää, det var en hel del som var bättre förr!
    Kram på dig från häxan Surtant.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig !
    Och tänk förr när man satt och VÄNTADE på en speciell låt på radion för att sedan snabbt trycka på rec på kasettbandspelaren...
    Att första sekunderna på introt alltid uteblev var det ingen som brydde sig ett smack om.
    Jag kan oxå sakna guldkornen från "förr" :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!