2014-10-28

Han bits...

Helikopterpojken har lärt sig att bitas. Han ammar fortfarande. Dålig kombination.

Jag hade tänkt att sluta amma för några månader sedan men det blev inte så och nu orkar jag inte. Han är tio månader så det är ingen brådska, han äter annan mat och skulle klara sig bra på det. Men nätterna, trösten, myset.

Att sluta nattamma är ett litet projekt som innefattar bärande och vällingflaskor. Jag är inte den förälder som varken vill eller klarar av att använda några somna-själv-metoder där barnen får gråta sig till sömns. 

Nu när Liten sover i eget rum är det hennes nattsömn som hellre hamnar i fokus. När hon vaknar på nätterna så ropar hon på mig. För det mesta går det att få henne att somna om i sin egen säng, ibland är hon för ledsen och vaken och följer med till vår säng.

Helikopterpojken har numer en egen säng i vårt sovrum men sover endast där dagtid och kanske en stund på kvällen. Eftersom jag ammar honom på nätterna så sover han mellan oss. Orka gå upp och amma?

Tillbaks till bitandet, han har inga tänder ännu men det gör ändå ont. Innebär det att jag borde sluta nu. Att jag ska ta mig an nätterna?

Med de andra barnen har maken tagit nätterna när det ska sluta ammas, det har varit enklast eftersom de inte känt lukten av mig och suktats eller vad man ska säga. Borde köra samma upplägg den här gången.

Det var ju det där med att komma bort själv också. Över en natt eller så. Så är det ju min sista bebis, min sista amningsperiod. Orka ta ett beslut. Orka liksom.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Åh så jag känner igen mig i det du skriver! Jag ammade Jennifer tills hon var strax över året men jag tänkte på det länge att jag kanske borde sluta. Men jag orkade inte, kände inte att varken jag eller hon var redo heller antar jag... Till slut kände jag att det fick vara bra och Jennifer kände nog också att jag hade bestämt mig och då gick det ganska smärtfritt :) Han är ju bara 10 månader, han skulle kunna ammas länge till om ni bara vill och kan.

    KRAM

    SvaraRadera
  2. äh. Säg åt honom NEJ o ta bort bröstet om han bits, det kanske räcker?
    Jag ammar fortfarande Irman om nätterna, reclaima mina tuttar (o sängen!) får vänta....
    trodde att hon skulle vilja sluta själv nångång kanske. Men verkar ju dåligt ;)
    NJUT av din sista amningsbebisperiod så länge du kan.
    Om du kan.
    Han får sluta bitas.
    Lille vampyr!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Två flugor i en smäll, du får en hotellnatt och ni vänjer av honom nattamningen! Men ta det när du känner dig redo. Själv tog jag en skriknatt, oj så arg hon var. Men sen var det över. Skulle kanske tagit in på hotell :p

    Lillan ammar inte längre, men kan ändå nångång ibland komma och vilja ha bröstet. Men det tar bara nån sekund så biter hon och det hårt. Fy fasen vad ont! Så nu är det slut även på fronten för henne. No more.

    SvaraRadera
  4. Att sluta med nattamningen var det svåraste nästan! Jag klarar inte heller av såna där "skrik-dej-till-sömns-eller-du-bli-blå"-metoder. Med äldsta gick det utan problem för då fick hon vara hos mormor 2 nätter och när hon kom hem så nöjde hon sig med en vällingflaska på natten ett litet tag innan hon tröttnade på att vakna. Den lilla däremot.. Hon vaknade minst en gång i timmen bara för att få bröstet i munnen och somna om igen i säkert 3 månader. Mjölken var slut och hon ville bara känna bröstet i munnen, och jag var för trött för att säga emot.
    Men när hon var 11 månader orkade jag inte mer. Jag bestämde mej för att det var dags. Min egen övertygelse räckte tydligen för henne, för hon gnällde lite några gånger första natten, och sen sov hon hela nätter. Tror du jag ångrade sen att jag inte gjort det tidigare? Haha..

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!