2015-01-25

Karpaltunnelsyndrom - operation! *UPPDATERAT*

När jag fick diagnosen Karpaltunnelsyndrom på båda händerna började jag naturligtvis googla efter information. Jag hittade en del här men när det gällde operation, före och efter, så hittade jag nästan ingenting. Därför har jag sammanfattat informationen jag fick från sjukhuset tillsammans med min egen erfarenhet av operationen.

Själva operationen sker under lokalbedövning och det enda man behöver tänka på är att inte ha en tajt långärmad tröja på sig eftersom bandaget blir ganska stort. Och inte köra bil efteråt, du kommer enbart få använda en hand så allt som kräver tvåhandsgrepp är nödvändigt att undvika.


Man får ligga på en brits med armen som ska opereras sträckt åt sidan. Blodtryck tas och manschetten sitter kvar under tiden. Sedvanlig tvätt och sterilisering av hand och arm. Bedövning injiceras på två ställen kring handleden. Det är lite obehagligt men verkar snabbt. Sedan knyter de handen och vinklar den inåt, rullar in armen tajt något gummiaktigt (såg inte) för att tömma armen på blod. Det var också en obehaglig känsla med den flexade handen men så snart armen är tömd på blod känns det lite lättare. Under operationen känns hela armen bortdomnad, det sticker och spänner från manschetten på överarmen.


Kirurgen kontrollerar att man inte känner smärta och sätter igång. Det gör inte alls ont men visst känns det att det händer grejer. Själva operationen tar ungefär tio minuter. Jag bad om att få gips istället för enbart bandage och det fick jag.


De gipsar halva sidan av handleden och lindar så att det blir kraftigt bandagerat. Efteråt släpper de på manschetten och blodet forsar tillbaks i armen. Det sticker och pirrar i fingrarna. Nu gäller det att hålla armen i högläge för att undvika svullnad.

Direkt efter operation.
Gipsad på hela framsidan av armen och bandagerad.
Jag får ett par Alvedon och åker hem. Efter drygt sex timmar har bedövningen släppt helt, det gör inte ont utan är mest obehagligt kring snittet, speciellt när jag rör fingrarna. Sover med armen högt första natten, det är något osmidigt att nattamma men det fungerar.
För att undvika svullnad bör du hålla handen i högläge båda dag och natt den första tiden. För att få igång cirkulationen ska du ska du röra på hela armen och röra fingrarna. Eventuell svullnad bör lägga sig inom två veckor.
Dag 2
Fortsatt högläge och jag undviker att använda handen så mycket det går. Det är ganska opraktiskt att bara ha en hand när man är van vid två men det fungerar ju. 

Börjar med övningar enligt instruktioner från sjukhuset. Man ska sträcka på fingrarna och böja fingrarna i två lägen som en övning och sträcka ut tummen och böja in den mot handflatan som en annan. Detta ska upprepas 3-5 gånger vid 4-5 tillfällen/dag.


Det stramar kring snittet när jag sträcker ut fingrarna och gör ont om jag råkar röra dem snabbt. Så snart jag glömmer bort att hålla armen högt så gör börjar det värka, mycket praktisk påminnelse.


Tar inget smärtstillande, det gör inte ont på det viset.


Svårigheten för min del ligger i hanteringen med mina småttingar, hade jag inte behövt ta hand om dem så hade det hela varit enklare. Maken får vara hemma de första två veckorna och sedan kommer mamma till assistans. Jag blir sjukskriven i fyra veckor. 


Dag 3-5



  • Stretchar enligt ovan.
  • Håller högt.
  • Kan röra rätt obehindrat
  • Det värker fortfarande om jag håller handen lågt.
  • Det drar i såret om jag knyter eller spänner ut handen.
  • Om fingrarna böjs det minsta bakåt drar det och värker.
  • Tacksam över gipset då det vid flera tillfällen fungerat skyddande.


Dag 6-8



  • Eftersom jag använder handen mer har det börjat värka.
  • Oroar mig över hur det kommer vara utan gipset eftersom det är det som hindrar mig från att använda handen som vanligt.
  • Det ömmar tidvis mitt i handen.
  • Armen domnar domnar ibland.

Den vänstra handen börjar bli sämre. Den domnar, jag är fumlig och har ont. Helt förståeligt eftersom jag använder den hela tiden. Frågade läkaren om detta och hon sa att jag hellre skulle överanstränga vänsterhanden än använda den högra medan den läker.

Tydligen tar det väldigt lång tid för karpaltunelsyndrom att ge en bestående nervskada. För att vara ens i närheten av en sådan skada är man domnad större delen av dygnet.

De första fyra veckorna efter operationen ska du inte träna böjning framåt i handleden. Bakåt kan du successivt öka rörligheten. Efter fyra veckor kan du även öka rörligheten framåt. 
Handen ska endast användas till mycket lätta grepp de första veckorna. Lka sedan användningen successivt varje vecka så länge du inte får ont. Efter cirka sex veckor tål handen även tyngre ansträngning.
Dag 9


  • Det känns som att det översta stygnet fastnat i bandaget, det stör mig och jag kan inte hålla mig längre utan tar av gipset för att se hur det ser ut.
  • Det är elva stygn och det syns att snittet läker ihop fint.
  • Sätter tillbaks omslaget och låter handen vila.
  • Kände att det var, ska vi säga, lite äckligt när jag såg och tänker mig vad de gjort. Känns bra att vara lindad.

Dag 10-13


  • Det händer rätt ofta att jag slår i handen och är fortfarande glad över att jag valde att ha gips.
  • Det gör inte direkt ont utan är mest obehagligt, sårbart.
  • Handen domnar ibland.


Två veckor efter operationen, alla stygn utom de tre nedersta är borttagna.
Dag 14


  • På morgonen känns det riktigt bra.

När något känns bra så innebär det i mitt fall att jag slutar tänka och överanstränger därmed handen. Får ont i fingrar och handled, det bränner kring såret. Känns som ett steg tillbaka, det gör ofta ont och jag gör mitt bästa för att återgå till noll användning av högerhanden.


  • Öppnar och kollar hur det ser ut, tar bort ett stygn och lindar igen.

(Jag rekommenderades att åka till vårdcentralen för att få stygnen borttagna men valde att sköta det själv).
Efter 10-14 dagar tas stygnen bort. Du kan då tvätta händerna som vanligt och smörja in med handkräm. Börja massera ärrområdet lite lätt så att det blir mjukt, smidigt och tål beröring. Domningarna du haft i handen försvinner vanligen direkt efter operationen. Om du haft konstanta domningar kan det ta lång tid innan känseln återkommer helt.
Dag 15-20


  • Tar bort flera stygn, blir illamående och yr. (Undrar när jag blev såhär sjåpig)
  • Det värker tidvis i fingrarna, precis som det gjorde före operationen. Oroar mig för att det inte hjälpt.
  • Ber maken ta bort de sista två stygnen som fastnat något, känns skönt att bli av med dem.
  • Huden kring ärret är hård, svullen och öm.
  • Det värker när fingrarna används.

Efter tre veckor känns det ganska bra men fram tills dess är det svårt att ta hand om en bebis. Det är hela tiden där svårigheterna finns. Att bära, lyfta, klä på, byta blöja och liknande. Visst är det krångligt att knäppa knappar på sig själv, att borsta tänderna men det går. Man lär sig åtminstone att man använder båda händerna mer än man tror. De är ett bra team, händerna.
Fyra veckor efter operation.
Dag 21-29


  • Kliar kring ärret som läker fint.
  • Huden kring snittet är fortfarande hård och jag har känselbortfall där.
  • Ömsar skinn runt snittet, Masserar försiktigt.
  • Jag använder bandage som stöd, som hinder, det känns tryggt.

Några dagar före fyra veckor råkar jag böja handleden kraftigt, vet ej om det var framåt eller bakåt men det var inte bra. Efter det har jag riktigt ont, handen domnar och det värker. Molande som växtvärk. Är något blå över handleden. Blir arg på mig själv eftersom det var en ren reflex som gjorde att jag använde handen fel. Som det känns nu är vad jag hade förväntat mig direkt efter operationen. Troligen har jag fått en blödning som svullnat. Börjar om från början med högläge och fingerstretch. Det går som tur är tillbaks efter ett drygt dygn och blir mycket bättre.
Sju veckor efter operationen. Det läker fint.
Vecka 5-7


  • Efter fyra veckor känner jag mig inte lika förhindrad i handleden.
  • Det gör ont om jag råkar slå till handen (såklart).

Lyckas göra illa mig igen. Liten är på väg att ramla av en stol och jag reagerar naturligtvis med att ta tag i henne. Eftersom jag hade bebis på vänster arm höll jag henne med bara högerhanden och drar henne uppåt.  Det gör riktigt ont och jag blir liksom nedslagen och ledsen. Ångrar självklart inte att jag tog emot henne men blir arg när det känns som att jag förstört läkningen. Det tar två dygn sedan är handen mindre öm igen. Tur.


  • Efter sju veckor använder jag handen i stort sett normalt.
  • Det kliar och svider tidvis kring ärret och inuti handen.
  • Vissa rörelser känns fortfarande av och kommer säkerligen göra ett tag framöver. 
  • Jag undviker att flexa handen i onödan, det gör ont när jag sträcker för långt och gör det enklare att låta bli.
  • Att spärra ut fingrarna och att knyta handen gör ont i leden.
  • Ärret har läkt fint.
  • När en tröjärm kommer mot ärrområdet är det obehagligt men jag räknar med att det försvinner efterhand.

Ömhet i handloven och snittet kan dröja sig kvar i upp till sex månader så jag återkommer framöver med information om resultatet av operationen. Sedan är det dags för hand nummer två.

Ledsen om det här är skrivet stolpigt men så blir det när det författas under lång tid. 


*UPPDATERAT*

Det har nu gått knappt sex månader sedan operationen och jag tänkte sammanfatta lite hur handen känts fram till idag.

Efter ca tre månader så undrar jag vad operationen var bra för. Känner mig rätt låg och även om jag inte har speciellt ont i pekfingret längre så har jag istället värk i tumme och handled. 

Jag förstår att jag måste ge det tid men det är frustrerande. Det domnar sällan, vilket jag i och för sig inte hade något större problem med före operationen (såvitt jag minns). När jag vankar på morgonen är handleden stel och värker, alla fingrar är tidvis ömma och det drar kring operationsärret när jag flexar leden, både framåt och bakåt.


Om läkaren inte talat om att nerven var midjeformad och därmed påverkad, så hade jag trott att det var en feldiagnos men väljer att avvakta ett tag till. Något bitter dock.

Efter sex månader så kvarstår ömhet när jag flexar handen, åt båda hållen, det är även obehagligt. Det sträcker ordentligt i huden när jag böjer högerhanden, den känslan gillar jag inte. Jag var väldigt försiktig under läkningstiden men vet såklart inte hur det ser ut under huden, hur och vad som ersatt tunneltaket som snittades. Ovetskapen gör det lite extra obehagligt när jag kommer åt och rör området.

Jag har svårt att hitta en bra ställning för händerna när jag ska sova och väcks ibland av att det gör ont. Troligen har jag haft handlederna böjda. Borde kanske använda stöden men jag vill inte, det känns som ett steg tillbaka och dessutom är det obekvämt med stöden mot ärret i handloven.

Det händer att fingertopparna domnar av, det är nytt sedan operation och jag undrar varför. Styrkan i fingrarna har inte kommit tillbaka trots att jag använder handen precis som vanligt. Hur lång tid ska det egentligen ta?

Som det ser ut nu så kommer jag inte boka in en tid för operation av vänsterhanden, det känns ju meningslöst. Börjar den däremot domna mer så är det en annan sak men värken står jag hellre ut med som den är nu.

Kortfattat så är det inte bättre. Tyvärr.
- vs -

40 kommentarer:

  1. Tack snälla du för detta inlägg. Fick idag min kallelse för operation och kommer också be om att få bli gipsad efteråt. Känns säkrast så på någe vis!
    Den 12 december är det dags för vänstra handen...... sedan blir det andra.

    kram

    SvaraRadera
  2. Även jag vill tacka! Inom 4 veckor får även jag en operationstid. Hur står man ut i 4 veckor till? Har ni arbetat fram till operation? Har man rätt att sjukskriva sig innan operation? All info på nätet handlar om efter operationen men ska man bete sig innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda!

      Det som hade underlättat för min del före operationen var vetskapen om att det sällan blir bestående. Det var det jag var mest orolig för, att det gjorde ont i händer och fingrar, att jag domnade kunde jag hantera men om det skulle bli så för alltid var en annan sak.

      Nu fick jag inte veta det förrän vid operationen men bättre sent än aldrig.

      Fram till operationen så använde jag handledsstöd och försökte undvika att belasta händerna i onödan, jag har fått undvika en hel del normala saker man gör i ett hem/liv. Eftersom bara min ena hand är opererad än så länge så har jag använt den andra extra mycket men har struntat i att ha stöden, de har mest känts som att de var i vägen.

      När det gäller sjukskrivning är det nog upp till de olika läkarna men jag tänker som så att om man beviljats operation och därmed är diagnosticerad så borde det väl inte vara ett problem? Kolla och återkom gärna!

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Har nu fått operationstid om 2 veckor och fram till dess är jag sjukskriven. Hur länge får ni vänta på operation nummer två?

      Radera
    3. Eftersom Logopedmottagningen har min remiss behöver jag bara höra av mig till dem när jag vill göra den andra handen. Jag kommer vänta till vår/sommar.

      Skönt att du blev sjukskriven fram till operation. Lycka till!

      Radera
  3. Tack än en gång för din berättelse och dina svar. Jag har besökt den här sidan flera gånger efter min operation för sex veckor sedan och den har gett mig massor av svar och stöd i de olika tidsskedena. Om drygt två veckor gör jag min andra operation.

    SvaraRadera
  4. Men vad tråkigt att du inte upplever det som att du blivit bättre :( Kanske kräver det längre läketid?

    Min mamma har gjort samma operation och hon blev betydligt bättre. SKa fråga om hon minns hur lång tid det tog innan hon kände sig återställd.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Även jag har gjort en karpaltunneloperation hö hand och jag är högerhänt dessvärre. Gjorde operationen nu för tio veckor sedan på måndag. Har lindrig värk i handleden och i tummen och känner mig begränsad i allt jag gör. Min vä-hand får jobba mkt när det går. Känns som min hö-hand har blivit överbelastad då den känns varm. Hade inte denna värk tidigare i handled och tumme, utan det var mitt långfinger som hade domnat och på natten somnade handen lätt om jag inte använde skena. Jag har fortf inte blivit av med långfingrets domnad, men avdomningen i handen nattetid har avhjälpts något upplever jag. Jag sover ändå med skena dock. För min del har det inte blivit bättre efter operationen och jag funderar också på om det verkligen var lönt att skära? Jag tycker att jag har haft stort tålamod redan, men mer verkar behövas vad gäller styrkan och värk inne i handleden och i tummen.
    Mer tålamod eller har ngt gått fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag ber om ursäkt för sent svar.

      Som jag förstått det så ska domningarna försvinna nästa n direkt, såvida man inte haft grava problem. Tror att du får ha tålamod i åtminstone ett halvår eftersom resultatet kan ta sin tid.

      I mitt fall så verkar operationen varit onödig, än så länge åtminstone men samtidigt så var jag tvungen att testa. Min opererade handled är fortfarande, efter sju månader svag och känslig. Återstår att se om jag ska ge den andra handen en chans.

      Det är ingen höjdare det här. :(

      Radera
    2. Hej.
      Hur känner du dig nu. Jag opererades för 6 veckor sedan och är öm och har ont i handleden. Dömningarna försvann och fick känsla och värme i fingrar direkt. Det är ont som gör mig förtvivlad om jag gjörde rätt och opererade mig.

      Radera
  6. Tack för ditt inlägg om din op. Opererades för 11 dagar sen. Rädd för när stygnen ska tas... ont kraftlös svullen

    SvaraRadera
  7. Tack för ditt inlägg om din op. Opererades för 11 dagar sen. Rädd för när stygnen ska tas... ont kraftlös svullen

    SvaraRadera
  8. Mycket intressanta inlägg. Opererad för 2 timmar sedan, hö hand, vä hand för 10 veckor. Vä hand gått väldigt bra, inga besvär. Väntar nu på att bedövningen ska släppa, kommer inte ihåg att det tog så lång tid. Maken får ställa upp lite mer denna gång, är pesionärer.

    SvaraRadera
  9. Mycket intressanta inlägg. Opererad för 2 timmar sedan, hö hand, vä hand för 10 veckor. Vä hand gått väldigt bra, inga besvär. Väntar nu på att bedövningen ska släppa, kommer inte ihåg att det tog så lång tid. Maken får ställa upp lite mer denna gång, är pesionärer.

    SvaraRadera
  10. Tack för ditt inlägg!! Jag opererade min vänster hand för 8 timmar sedan och alla mina fingrar är domnade sedan dess. Är det normalt? Känns väldigt obehagligt. Ingen värk ännu i hand eller sår. Fingrarna var ju inte bedövade under operationen. Nu får man köra pekfinger valsen ett tag förstår jag :-) Önskar lycka till till alla som ska eller gjort operationen. Hälsningar Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Har läst alla inlägg och ser att det är väldigt olika hur läkningsprossen är. Själv har jag krossat ena benet i handleden och fått två plattor inopererade i hö hand.Vid en sådan operation klyver dom karpaltunneln automatiskt för att minska svullnaden i handen efteråt. Så jag säger att det var tur i oturen att jag bröt hö. handled för det var den jag hade mest problem med av domningar. Det har nu gått snart 4mån sen operation och jag är lite svullen och öm in i handflatan.Att det stramar runt handleden är för att plattorna inte växt in än. Men ingen värk har jag haft utan nåt.Fick börja spela golf efter 3mån och handleden känns nästan starkare, men själva handen är inte lika stark ännu som den vä. Läste på nätet att det kan ta upp till ett år innan karpaltunnel operations känslan försvinner. Så vi får ha tålamod. Jag tänker inte så mycket på det utan använder handen som vanligt.Men ska sägas att jag tränade handen 5-7ggr/dag efter det dom tog stygnen och gipset och jag fick en skena som jag kunde ta bort. Så träning och åter träning är nog det som gäller. Kan säga att jag är 68 år.Lycka till alla och ge inte upp hoppet.Hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  12. Halloj

    Tråkigt att du inte har blivit bättre i handen.

    Har själv genomfört karpaltunneloperation på höger hand för 10 dagar sedan. Tycker att det för min del redan blivit bättre. Bättre fingertoppskänsla bla. Så väntar med spänning att få plocka bort dessa stygn som gör mig galen!

    SvaraRadera
  13. Hur är det nu 2 år senare? Var operationen i onödan? Har själv detta problem och måste kanske tänka operation så småningom, men har mest hört negativt om resultatet.

    SvaraRadera
  14. Jag skall operera min högerhand i morgon, har haft stor hjälp av alla kommentarer här på sidan, jag återkommer med mina erfarenheter i samband med op och rehab!

    SvaraRadera
  15. Op gick smidigt, eftersom jag är harig så bad jag att få slumra, men faktum är att smärtlindringen var så effektiv att det inte behövdes!Jag låg som i ett tält och pratade om ditt o datt med op-personalen, plötsligt var allt klart!So far so good, nu börjar rehab, återkommer!

    SvaraRadera
  16. Dag 2 lättare värk och tar en Citodon som hjälper direkt, vaknar kl 04 av värk och tar återigen en Citodon. Dag 3 ingen värk men det pirrar i tummen som är lite domnad,övriga fingrarna är Ok. Har tvättat håret och duschat med stor hjälp av plastskydd från Apoteket, tycker det mesta går över förväntan!

    SvaraRadera
  17. Jag gjorde min operation för 2v.
    Har domningar i alla fingrarna och kan inte ga dom still en längre stund innan jag måste röra på dom. För det känns som.. ja jag vet inte hur jag ska förklara men som att man håller om fingret plus att de blir molande plus domningar med stickningar i alla fingrar. Ingen större känsel i alla fingrar.

    Första dagarna åt jag citodon men efter ca 4 dagar börja jag äta Alvedon kontinuerligt fram tills för någon dag sedan.

    Min hand blev ej gipsad. Fick en ordentlig linda istället.

    Tips till alla är att vifta till med fingrarna lite då och då för att behålla funktionen i fingrarna.

    SvaraRadera
  18. Blev nyfiken och höra hur de nu är för dig? Det bör ju ha gått en tid nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt går över förväntan, jag har inga domningar, eller värk nattetid längre, underbart! Tummen pirrar lite och har något nedsatt känsel,och så kan det vara ett tag enl läkaren!Det är nu 4 dagar sedan op,jag kör bil(automatväxlad),tränar, men är försiktig med vissa rörelser givetvis! Är ej gipsad,ett rejält bandage, typ boxhandske!På fredag skall stygnen plockas och sedan antar jag att det blir stödbandage ett par veckor! Jag hade räknat med mycket värre,är positivt överraskad! Op gjordes på Ortopediska huset Capio vid Globen, kan varmt rekommenderas!

      Radera
    2. Okey men jag tänkte mera på hon son har bloggen. :)

      Radera
  19. Gjorde min karpaltunneloperation i oktober 2016. Jag har fått tillbaka känseln i fingrarna, bara det är underbart. Visst är handleden lite öm emellanåt, man får tänka lite vad man gör .
    Jag gjorde samtidigt operation på ett triggerfinger ( dvs fingret fastnar i böjt läge) det har också gått bra. Min hand är rejält svullen ibland och hindrar mig. Enligt läkaren kan det ta upp till ett år innan man är helt återställd , speciellt när man opererat två saker på samma gång.
    Jag är ändå nöjd med att jag gjorde det.
    Ortopeden i Norra Stockholm utförde den o läkaren Sabir Khudir var helt fantastisk.
    Mycket små fina ärr trots att de gick upp efter stygntagningen. Laser hjälper jättebra mot sår o styvhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dag 12 stygnen, 10 st,togs idag!Fick ett betydligt smäckrare bandage, mest som en reminder, att vara försiktig med handen ett tag till, ärret är väldigt snyggt och professionellt gjort!Fick råd att inte bära eller lyfta med den handen en månad till, sen är det fritt fram!Jag är oerhört nöjd och råder alla därute som fått diagnos Karpaltunnelsyndrom att göra denna op!Tack till dig som startat detta forum, det har verkligen varit en tillgång! Ha det bäst!

      Radera
  20. Vilket bra forum. Jag har fått tid för op den 30/3. Funderar lite på det här med sjukskrivning, jobbar som ssk vilket är ett tungt jobb emellanåt. Hur länge har ni andra varit sjukskrivna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är väldigt individuellt, men 3 veckor är nog ett minimum!Du får nog vidare info av din läkare!Lycka till!

      Radera
    2. Jag gjorde operationen 4/5 och är sjukskriven till 18/6 alltså 6 veckor. Men jag har mycket tunga lyft på jobbet.

      Radera
  21. Opererade väster 13/1 och följde anvisningarna om träning och det har fungerat bra, bortsett från att röra handen bakåt. I informationsbladet jag fick stod det inget om träning bakåt och efter fem veckor börja jag söka info om det på nätet eftersom jag kände mig stel. Enligt den info jag hittade borde jag börjat träna handen bakåt mycket tidigare.
    Det har nu gått 6 veckor och jag tränar dagligen bakåt men är fortfarande lika stel och stramar hejdlöst på framsidan. Varje kväll känns ärret stelt (trots att jag smörjer och masserar flera ggr dagligen), huden bredvid ärret känns svullen och handleden är jätte varm, en brännande känsla som jag måste kyla då och då för att det gör så ont.

    SvaraRadera
  22. Ett tips till alla opererade:tejpa ärret tills huden under läkt igen helt,då är chansen störst att det blir snyggt!

    SvaraRadera
  23. Har en fundering angående sjukskrivning före operation. Har någon varit sjukskriven före operationen och hur länge isf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Har varit sjukskriven i 5 månader innan operation. Nu är det 6 veckor sedan jag opererades höger hand och är sjukskskriven fortfarande. Jobar som USK-a men det kan jag inte börja en. Har ont i handleden och är öm och svulen. Dömningarna försvan med operation men värlen bara flyttar sig i handleden från det ena sidan till den andra. Undrar också om det var värt att skära sig.

      Radera
  24. Hej. Har varit sjukskriven i 5 veckor nu men min läkare tror inte att försäkringskassans läkare går med på längre sjukskrivning. Jag vågar inte chansa på att va hemma längre, ska iväg och jobba i morgon. Får väl se hur det går. Är ju synd att försäkringskassans läkare ska ha sista ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör lastbil. Med många stopp för att leverera paket. Både tunga och lätta paket. Har jobbat nu i drygt en vecka och det har gått skapligt, börjar dock få mer ont igen.

      Radera
  25. Hej på er!

    Jag ska operera min vänstra hand om 3 veckor! Jag jobbar i vården med fysiskt tunga lyft och oroar mig då min chef säger att jag måste komma in o jobba under de första 14 dagarna då jag får sjuklön av dem eftersom att jag inte är sjuk utan bara är handikappad på en hand! Jag får panik över att hon kräver det....

    Sen så undrar jag hur det va för er att köra bil?
    Det är ju vänstern man håller ratten med...

    Tack för en kanon sida!

    SvaraRadera
  26. Inga problem med bilkörning för mig iaf (automatväxlad), fingrarna är ju fria och går att röra på, bandaget slutar ungefär vid tummens bas, det var värre att starta bilen eftersom det var hö hand som opererades,men med lite akrobatiska övningar funkade det också!😀😁

    SvaraRadera
  27. Löser att de finns många frågor osv här. Jag startade en grupp på facebook (för oss nu som har det)
    https://www.facebook.com/groups/1378082375578214/ så kan man ta frågor ovh berättelser där.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!