2014-10-06

MyTrendyPhone - varning!

Min mobil fick en spricka i glaset i somras. Det gick fortfarande att använda den så jag avvaktade med reparation. Sedan for den i golvet igen och glaset krossades i ett hörn.

Då vi saknar fast telefon är min mobil viktig för mig, allra främst i kontakten med min barn. Jag använder den till allt möjligt och är medveten om att saker och ting kommer ta längre tid och vara krångligare utan den. 

Kontaktade Cyberphoto som sålde telefonen och förklarade att jag ville ha den lagad så snabbt som möjligt. De rekommenderade att jag kontaktar en lokal verkstad alternativt MyTrendyPhone då den verkstad de använder sig av ligger i södra Sverige och skulle ta längre tid.
Klippt från MyTrendyPhones sida.
Läser ovanstående på deras sida och det låter riktigt bra. Jag beställer reparation (1296 + 59 kr) och rekommenderas skicka in min mobil spårbart till tillsammans med ordernumret jag får vid beställningen. Orderbekräftelse kommer direkt och jag paketerar väl.
Måndag 15/9

Jag använder mig av Postens tjänst Skicka Lätt, det mest prisvärda sättet att skicka spårbart. Där kan man välja Privatperson eller Företag som mottagare och jag väljer naturligtvis Företag då jag antar att uthämtande av paket inte är personligt bundna. Aviseringen går till deras e-post.
Tisdag 16/9

På morgonen får jag mail från Posten som säger att paketet finns för hämtning av mottagaren. För att försäkra mig om att MyTrendyPhone mottagit samma avisering kontaktade jag dem via livechatten.

Det första svar jag får är att de inte kan hämta ut paketet då det "ska skickas direkt till vårt konto i Solna".

Förklarar att jag skickat det till Solnaadressen (för övrigt den enda adress som anges på deras sida). Ingenstans står det mer om hur man ska skicka in sin produkt. Endast spårbart och till adressen i Solna.


Ifrågasätter hur de tänker att jag ska göra nu. Min mobil ligger hos Posten i Solna, 60 mil härifrån, adresserat till MyTrendyPhone. Hur ska jag få tillbaks den om de vägrar hämta ut den? Nu är jag irriterad.

Kundtjänst ber om mitt kollinummer för att kolla upp det. Just den här dagen ligger Postens hemsida nere så de kunde inte få mer information utan återkommer nästföljande dag.

Samma dag kommer ett mail från Posten som säger att paketet hämtats ut. Så det gick alltså. Toppen! Då tänker jag att reparationen är igång trots allt och att jag har den på torsdag alternativt fredag, senast.
Onsdag 17/9
Tyst.
Torsdag 18/9

Jag vet, tack vare Posten, att de mottagit mobilen vid lunchtid på tisdagen. Från MyTrendyPhone har ingen bekräftelse av mottagande kommit.

Återigen, de säger att de reparerar och sänder tillbaka produkten inom 1-2 dagar efter mottagande. Sidan på deras sajt man som kund kan logga in på är inte uppdaterad. 
Klippt från MyTrendyPhones sida.
Jag kontaktar livechatten igen och frågar hur långt de kommit med reparationen. Får som svar att mobilen inte kommit fram till deras huvudverkstad. 

Vilken huvudverkstad? 

Kundtjänsten sker på norska alternativt danska och jag får inget klart svar om vart den här huvudverkstaden ligger mer än att det är i södra Sverige. Södra Sverige? Vad hände med Solna?

"Vi utför express-reparationer i vår egen verkstad, dvs vi skickar inte telefonen till ett annat serviceställe." 

MyTrendyPhone mottog mobilen i tisdags och jag har ännu inte fått en bekräftelse från dem.  Inser att jag inte kommer få tillbaka min telefon före helgen och ber dem därför att skicka tillbaka den utan åtgärd. 

Är arg och besviken. Det hela känns oseriöst när de inte håller vad de lovar och då kundtjänst tidvis har en underlig ton i mail och chat. En person skriver att hon vill skicka mig vidare till en kollega då hon har så många kunder samtidigt. Är inte jag en av de kunderna? Varför inledde hon chatten med mig? Är det inte kutym att avsluta mitt ärende först? 


Jag får inget konkret svar på vart min mobil befinner sig rent fysiskt. Nu vill jag bara ha tillbaka den.
Fredag 19/9

Kontaktar livechatten igen. Frågar vad som händer. 


"Nei, dessverre, jeg kan ikke se at den er fikset ennå. Reparasjonavdeling vil kontakte deg snarest mulig."


Reparasjonsavdeling kontaktade inte mig. Ingen från MyTrendyPhone har kontaktat mig (utan att jag hört av mig först). 

Upprepar att jag vill ha tillbaks mobilen utan reparation och en återbetalning. 
Får som svar att det ska ske.
Lördag 20/9
Tyst.
Söndag 21/9
Tyst.
Måndag 22/9

Ser att reparationskostnaden återbetalats till mitt konto. Ej fraktkostnaden dock. Fortfarande ingen bekräftelse av något slag. 


Kontaktar livechatten, ber om kollinummer och frågar om fraktkostnaden.

Får kollinummer.


"Fraktkostanderna kan vi tyvärr inte refundera pga att det är man själv som står för portokostnaderna. Vi beklagar olägenhet."


När de strular till det tycker jag att de kan bjuda på frakten (59 kr) som en kundvårdande åtgärd, en enkel ursäkt för "olägenhet".


Tisdag 23/9

Postens sida har registrerat förhandsinformation.

Onsdag 24/9

Postens paketsökning har uppdaterats. Mitt paket har skickats idag. 

Från Danmark.

Danmark? Ligger huvudverkstaden i södra Sverige i Danmark?

Torsdag 25/9
Tyst.
Fredag 26/9
Tyst.
Lördag 27/9
Tyst.
Söndag 28/9
Tyst.
Måndag 29/9

Idag kommer mobilen åter, nu får jag både mail- och sms-avisering.


Slutsats

Om det inte vore för att de skriver 1-2 dagar (på flera ställen) så hade jag inte brytt mig speciellt mycket. Nu var den utlovat snabba reparationstiden anledningen till att jag valde just MyTrendyPhone.


Kundtjänst har svarat relativt snabbt när jag kontaktat dem men återkopplingen är usel. De hade telefonen i sin ägo i över en veckas tid och hörde varken av sig eller påbörjade reparationen.

De skickar vidare produkter till andra verkstäder trots att de skriver att så ej är fallet. Min mobil var uppenbarligen i Danmark vilket ju innebär en längre leveranstid. 

I slutändan betalade jag 113 kr för att låta min trasiga mobil fara runt i någon typ av posthantering. Till ingen som helst nytta. 

Min erfarenhet av MyTrendyPhone är, som ni förstår, usel och jag utfärdar därför en varning.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Men ush så uselt!
    Jag hade blivit galen om jag vore du :/

    Bra att varna folk, ska ta och lägga ut ditt inlägg på bloggen så fler får reda på detta då just reperationer av mobiler är någe som är rätt viktigt för folk och många behöver den hjälpen.

    MVH Agnieszka

    SvaraRadera
  2. Åh jag förstår dig ! Jag hade blivit såå jäkla arg !
    u för tiden är man ju vansinnigt beroende av att ha en fungerande telefon.
    Min sprack när jag tappade den för något år sedan, och jag väntade in i det längsta med att laga den för att slippa de 1600 som det skulle kosta.
    Men en morgon funkade skärmen inte alls så då blev det akut !
    Jag lämnade in den hos en "mobilfixare" här i stan och 2 timmar senare kunde jag hämta ut den.
    DET kallar jag snabbt och effektivt !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch och fy! Jag hade varit så förbannad och förstår din frustration. Klart att man efter efterforskningar då tar det företag som lovar snabb utförning av jobbet och dessutom betalar för dyr frakt att man förväntar sig att de ska hålla vad de går ut med.
    Bra att varna andra! På så sätt blir världen lite bättre men trist att behöva vara med om.

    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  4. Men fy... att det finns oseriösa företag. Detta är skandal. Jag blir arg, bara jag läser ditt inlägg. Jag tycker att du även ska gå in på http://www.svartlista.se/ och svartlista dem. Där går det att söka och läsa om företag som andra också har haft problem med. Ett litet tips bara.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Näää, då vet jag att man inte ska använda sig av dom ifall mobilen går sönder... Trist!

    SvaraRadera
  6. Bu! Så dåligt av dem! Ett stort ogilla! Trist med röriga företag som inte håller vad de lovar. Bra du går ut och varnar om dem, ska aldrig vända mig till dem med andra ord!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!