2014-10-05

Nougatchokladbollar - recept!

Tidningen Hembakat har en hel del recept som jag blir sugen på att testa, nu senast Nougatbollar. Jag testade dock att göra min egen variant, mer som vanliga chokladbollar fast med nougat: Nougatchokladbollar!

Superduperenkelt om man gör dem i en mixer, sött och förbannat gott.

Trots att formarna har den engelska flaggan så är inget engelskt med det här bollarna. Nothing I tell you.
Nougatchokladbollar
20-30 st

4½ dl Havregryn
1 dl Farinsocker
½ dl Socker
2 msk Kakao
50 g Smör
200 g Nougat
2 msk Kaffe

Kokosflingor


Skär smör och nougat i mindre bitar. Blanda allt (utom kokos) i en mixer tills det blivit en fast deg. Rulla till bollar i önskad storlek och tryck på kokos. Det är ganska svårt att få kokosen att fastna men det går, nästa gång testar jag strössel.


Vilken skillnad det blir att servera chokladbollar i små formar, finare liksom.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Gud va gott ! Jag var i affären och shoppade ingredienser i morse,
    så ikväll blir det "kökspyssel" för min del med om allt går enligt planerna.
    Dvs Viggo somnar i tid... :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men åh, nästan så jag måste testa att göra såna idag :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!