2014-10-08

Städning, barnarbete och lön!

Min äldsta dotter vill ha pengar för att köpa kläder och annat hon tycker är roligt. Vi köper allt hon behöver men när det handlar om något hon bara vill ha så får hon spara och skaffa det själv. Hon får 150 kr i månadspeng som hon inte tycker räcker.

Den senaste tiden har det därför varit mycket snack om hur hon kan få in extra cash. Hon är ju bara tolv år så ett riktigt jobb någonstans är naturligtvis inte aktuellt så vi har försökt komma fram till om det är något hon kan göra här hemma mot betalning. 

Det som ständigt dyker upp är städning av olika slag. Alla kan ju göra det efter sin egen förmåga, det bör göras ofta och är återkommande, det finns många olika moment och vi föräldrar är tacksamma för avlastning.
Ungefär såhär ser det ut hos oss:

Varje dag
Dammsugning av kök, vardagsrum och hall.
Köksstädning (disk, ytstädning).

En gång/vecka
Badrumsstädning.
Dammsugning av hela huset.

För sällan
Våttorkning av golv.
Dammtorkning (golvlister, fönsterbräden).

Mer sällan
Fönsterputs.
Rengöring av ugn, kyl, mikrovågsugn.

Jag har inget emot att städa överlag eftersom jag gillar känslan efteråt. Just badrumsstädning vill jag sköta själv annars känner jag mig inte säker på att det är ordentligt gjort.

Det jag däremot gärna lejer bort, vare sig till barnen eller professionellt, är golvvård, fönsterputs och dammtorkning eftersom det resultatet syns tydligt.

I helgen fick dottern hon i uppdrag att putsa fönstren medan lillebror agerade hantlangare. Ett jobb som är trist, otacksamt och borde ha gjorts för längesedan. 

Då kommer nästa fråga. Vad ska hon få i lön?

Städhuset tar 210 kr/timmen för enstaka städning, 220 kr för storstädning. Hur mycket ger man då en tolvåring? Hälften? 

Förutom gisslet med lön så tycker ju jag att barnen ska hjälpa till hemma utan betalning så vart går gränsen? Hur många sysslor (Lilla Huset på Prärien-varning på det ordet!) ska barnen ha?

Det tål att tänkas på och tips på vad dottern kan tjäna egna pengar på mottages tacksamt!
- vs -

4 kommentarer:

  1. Hm, det är svårt det där med pengar... Klart barnen ska hjälpa till, i viss mån utan att få extra betalt. Men fönsterputs och sånt "extra" kan dom få en summa för. Problemet är bara hur mycket dom ska få... Beror kanske på hur många fönster man har också, men 100 kronor?

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Åh kan du skicka hit henne och ta våra fönster oxå tack?! Har inte tvättat fönstser på ett år.. och längre tid kommer det säkert bli..
    Ovärderligt tycker jag...
    svårt
    kram på dig fina

    SvaraRadera
  3. Men skicka hit henne s betalar jag henne 200 kr, direkt!! ;)

    Men en hundring tycker jag är lämpligt. Längtar inte tills man har dom "problemen". Än så länge är Edvin 7 år nöjd med sin tjuga han får i veckopeng. Ibland. Och den där femman han får om han hjälper till ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tycker också det är svårt, var ska man dra gränsen och hur mycket ska de få? Vi ger ibland sonen 5-10 kr om han hjälper till med nåt utöver det vanliga. Han säger att han vill ha 1000 kr, men är man 6 år får man nöja sig med en guldpeng :P Tex tog han initiativ förra hösten att hjälpa sin far att kratta, då fick han en liten slant som tack. Men som du säger, man vill ju inte behöva betala för sånt man (i mina ögon) SKA hjälpa till med, tex städa sitt rum. Så, ja...det är en fin gräns där som är svår att finna...

    Hehe, jo jag har funderat på fler knoddar ;) Men går ju inte att föda massa barn bara för att få vara hemma, tyvärr. Men visst skulle det vara roligt och mysigt! Vi flyttade oxå från Sthlm när vi fick sonen, kände att det inte var rätt plats för honom att växa upp på. Nu bor vi inte på landet, men Umeå är en lagom stor stad känner jag, tempot är lugnare, släkten bor här och vi har nära till naturen och stugan ute på ön. Perfekt! Men ja, jag hade nog gärna varit hemma till nästa höst. Tyvärr räcker inte föräldradagarna till det.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!