2014-11-23

Drömmar - Recept!

Kakor alltså.

Personligen tycker jag inte om drömmar (kakorna) men Mellan önskade sig sådana till sitt kalas så jag testade att baka dem för första gången.
Drömmar
40 st

100 g Smör
3 dl Socker
2 tsk Vaniljsocker

Smält smöret och vispa ihop.

1 dl Rapsolja

Tillsätt lite i taget.

1 tsk Hjorthornssalt
4½ dl Mjöl

Blanda ner. Dela degen i 40 delar och rulla till bollar. Lägg glest på två plåtar. Grädda i mitten av ugnen, 150 grader i 20-25 minuter.

Ammoniakdoften som hjorthornssaltet avger är ingen favorit. Jag lärde mig att det gäller att grädda dem minst så länge som recepten rekommenderar för att inte riskera att smaken/doften stannar kvar, något jag misslyckats med när jag bakat kubb. Jag gräddade de här plåtarna i 23 minuter och öppnade då och då för att känna om doften avtagit. När den knappt kändes längre tog jag ut dem, det fungerade bra för mig.
- vs -

1 kommentar:

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!