2014-11-25

Hallå nån!

Liten pratar mycket. Hon testar nya ord dagligen och ser vart de passar in och när betydelsen förändras. Jag tycker att den språkliga utvecklingen är en av de mest spännande sakerna med barnens uppväxt. Det är så tacksamt när de kan meddela sig. Vi undviker att korrigera uttal men hjälper till med betydelse och synonymer om vi inte förstår vad hon menar.

Litens uttal är bra men hon säger inte K eller G i början av ord, däremot går det bra inuti ord. S och R funkar för det mesta och hon snöar gärna in på ord. En period sa hon "mm", det blev senare ett "jaaa", ett vanligt "ja" och sen "japp". Hon sa "nej" men bytte ut det till "no" ett tag.

Gubbar uttalar hon som dubbar. För henne betyder gubbar människor, vår familj består av sex gubbar. Två (s)tora dubbar och fyra (s)må dubbar.

(Nej, inte socialdemokratiska dubbar).

När hon vaknar på natten ropar hon oftast på mig, mamma eller mamman.

Den senaste tiden har hon dock börjat ropa:

- Hallå! Hallå! Hallå! 

Ända tills någon av oss kommer in till henne. Det är så himla roligt, den späda ljusa rösten ligger där i lugn och ro och ropar hallå. Ibland växer meningen och hon ropar istället:

- Hallå, nån dubbe! 

Det får mig alltid att bli så full i skratt, där ligger och ropar efter nån människa, vemsomhelst, hallå!
- vs -

4 kommentarer:

  1. Hahahaha! Hallå nån dubbe :) Så himla gulligt ju, fick mig att skratta också när jag läste det :)

    När Jennifer vaknar så ligger hon och säger/ropar: mamma mamma mamma mamma mamma, ibland högre, ibland längre ;D

    SvaraRadera
  2. Haha, kunde inte låta bli att skratta.."hallå, nån dubbe!"! Gulligt! Men jag håller med, talutvecklingen är fantastiskt häftig att få följa! Minns hur sonen sakta lade ena ordet efter det andra och fick ihop längre och längre meningar. Glömmer inte första 4-ordsmeningen.."Mamma pinkar på sig!". Jo jag tackar ja!

    Skönt du fick hjälp av din mamma den där zombietisdagen! En powernap, om än så kort kan verkligen göra susen! Men det är intressant ändå hur lite sömn man kan klara sig på. Själv är jag lite groggy idag, men av motsatt anledning. Lillan sov från 1900-0635 (ett uppvak för välling däremellan)! Wow, världens sovmorgon för mig som brukar gå upp kl 4! Känner mig mosig av all sömn, men mår faktiskt lite bättre :)

    SvaraRadera
  3. Haha, men gulleungen <3 "Nån dubbe", så jäkla sött!!
    Och jag håller med. Det där första "snacket" är det lite magiskt med :)
    KRAM

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!