2014-11-13

Spara och frys in!

Sedan vi flyttade in i vårt hus och fick en stor frys har jag frusit in (fryst in?) allt möjligt. Är ju förtjust i att spara det mesta så jag fryser in även sådant som kan kännas för lite att spara. Exempelvis en liten slatt soppa kan sparas och användas som förrätt vid ett senare tillfälle.

Läste hos Land att det finns ett gäng andra livsmedel som klarar att frysas in och användas. En del kände jag till innan medan andra var nyheter. Här är hela listan:
1. Mjölk.
Konsistensen och smaken kan påverkas lite. Bäst är frysa in en oöppnad förpackning och ha i frysen i max tre månader. Tinas upp långsamt i kylskåpet.
2. Grädde.
Går bra att frysa och sedan ha till matlagning, men inte till att vispa eller ha i kaffet. Frys in i som iskuber som går lätta ta fram och ha i maten. Även vispad grädde kan frysas in, rör bara om noga när den tinats.
3. Smör.
Fryst smör kan tinas och användas till både mackan och bakningen. Frys in i tättslutande plastpåse. När du behöver det, låt tina i kylskåp över natten. Max tre tre månader i frysen, för att vara på den säkra sidan.
4. Valnötter.
Förläng hållbarheten och minska risken för härskning genom att frysa in skalade valnötter i en tättslutande bytta. Plocka upp efter behov.
5. Brie, camembert och andra dessertostar.
Bara att stoppa i frysen. Lägg i aluminiumfolie och plastpåse. Frys snabbt, tina långsamt. Osten håller i minst tre månader i frysen.
6. Hårdostar.
De flesta går bra att frysa. Smaken förändras inte men grynpipiga ostar som Svecia, Prästost, gräddostar blir smuliga och svåra att hyvla. Bäst lämpar sig rundpipig ost som Herrgård. Frys snabbt, tina sakta.
7. Keso.
Går att frysa men blir lite torrare i konsistensen när den tinar. Funkar bra att baka på eller göra ostkaka av. Frys snabbt, tina långsamt.
8. Pesto.
Bara att frysa. Smakar nästan som nygjord när du tinar den.
9. Färska örter.
Hacka, frys in i påsar och ta fram och använd i matlagningen.
10. Vinslattar.
Frys in som iskuber och använd när du lagar mat.
11. Ägg.
Knäck äggen i en skål, rör om och häll upp i fryspåse eller iskuber. Du kan frysa in äggvitor och gulor separat – bra att ha när du bakar!
12. Färskpressad juice.
Går utmärkt att frysa i upp till 6 månader. Ta fram juicen, tina och drick.
Jag lägger till färsk frukt som vi använder i smoothies eller hemmagjord glass. Vet du något mer som klarar sig bra efter frysning?
- vs -

4 kommentarer:

  1. Färska örter funkar även bra att frysa in i små plastburkar/byttor. Jag brukar diska ur creme fraiche-burkar och använda, sätta små klisterlappar på med, så jag vet vilka örter som är däri! :)

    SvaraRadera
  2. Man kastar på tok för mycket!! Bra att veta när man "städar" kylen vilket är typ varje veckan när man veckohandlat (<--- en familj på fem och ett ganska litet kylskåp är inte en jätte bra kombo)

    Och vinet i iskuber ... supersmart!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. De flesta av dom där grejerna hade jag faktiskt ingen aning om att man ens kunde frysa !
    Inte för att vi har speciellt stor frys, men vi kommer ju snart få och då jäklar ska den användas oxå !! ;)
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Jag brukade frysa in "småsaker" förut, men det slutade med att jag faktiskt inte visste vad jag hade i frysen och därmed använde jag det aldrig heller. Så i slutänden fick jag ändå lov att kasta det. Nu försöker vi att inte ha en proppfull frys genom att äta upp det vi har däri med jämna mellanrum. En släkting till mig har så fullt i sin frys att h*n knappt får in ett glasspaket. Människan vet nog inte ens vad som finns däri. Men jag anar att vissa saker har legat där längst in sen h*n flyttade till lägenheten för 7 år sedan.... Craaaazy!

    Fast det där med vinslattarna är faktiskt en riktigt bra grej :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!