2014-11-17

Vägghängd TV-bänk - DIY!

Ytterligare ett fynd från farmors gård i Dalarna, är den här fint slitna öllådan från Mora Bryggeri. Hittills har vi har bland annat använt den stående på högkant som bokhylla och liggande som tidningsställ. Nu har den fått bli en vägghängd tv-bänk.

Upptill på insidan skruvade vi dit två sitter nu två vinkeljärn som fästs i väggen med skruvar.

Från början var tanken att vi skulle ha glasskivor som hyllplan men det blev inte av att beställa och och de härdade glasskivor vi har sparade går ju inte att skära till så vi tänkte om. Vi använde hönsnät istället, relativt enkelt att arbeta med och lätt att sätta fast. Det blir inte helt plant men det gör inget, jag tycker att färgen överväger. Att det lämnar gott om plats för luftcirkulation är en fördel. 

Vi använde vår Dremel för att kapa kanterna och böjde sedan till dem den med en tång. Häftade fast på vardera sidor och för ändamålet blev det riktigt bra.
Det jag är som mest glad för är att vi, eftersom vi äger vårt hem, kunde göra hål i väggen och dra kablarna där. Jag avskyr sladdar som hänger runt men jag älskar tekniska prylar. Dålig kombination. När jag tittar under tv:n och ser hur rent det är därunder blir jag orimligt glad.

Än kvarstår det dock att sätta upp en kabelkanal under tv-bänken för att dölja sladdarna, de kan inte gärna dras inuti väggen. Självklart ska det framöver bara finnas snygga enfärgade filmer (säkert) i hyllan och snygga grejer ovanpå. 

(Med vi menar jag min man).
- vs -

5 kommentarer:

  1. Jätte snyggt och annorlunda !
    Kul att ha något som ingen annan har :)
    Men jag är säker på att MÅNGA kommer fråga vart ni köpt den !
    Kram

    SvaraRadera
  2. Wow vad snyggt! Jag önskar mig till tiden då vi också skaffar ett hus och kan gömma alla helvetes kablar i väggarna... men till dess får jag nöja mig med att titta på snygga grejer bloggare gör, som du :)

    SvaraRadera
  3. Men wow! Så snyggt! Och enkelt! Varför kommer aldrig jag på sånna smarta lösningar? :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!