2015-01-14

Komihåg - LCHF!

Hur var det nu? Det var längesedan jag åt enligt LCHF och behöver därför påminna mig om upplägget. Vad man kan äta är enkelt men mängden har jag svårare för.

Strikt LCHF - 0-20 gram kolhydrater per dag.
Passar överviktiga, metabolt sjuka, mat- och sockerberoende.

Normal LCHF - 20-50 gram kolhydrater per dag.
Passar inaktiva till lätt aktiva friska personer.

Liberal LCHF - 50-100 gram kolhydrater per dag.
Passar aktiva friska personer.

Då jag inte planerar att gå ner i vikt känns det som en överdrift att äta strikt. Men - jag är sockerberoende, en knarkare av de vanligaste sorten, och har svårt för mellanting. Jag faller alltid dit igen om jag får smak på det söta. Inga gråzoner, allt eller inget.

Så länge jag väljer livsmedel med färre än 5 mg kolhydrater/100 g så bör det vara lugnt.

Det är ett bra sätt för mig att äta, det blir ett dagligt projekt att klara av. Ett tydligt avslut varje kväll när jag lägger mig, en god känsla av fullbordan, en prestation.

Så mycket bättre än att lägga mig med ångesten över hur illa jag ätit under dagen. 

- vs -

2 kommentarer:

  1. kommer säkert gå jättebra! skulle behöva köra med LCHF igenför att bli av med mitt sockerberoende också. men jag får ta det en annan gång ;). lycka till =).

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!