2015-01-20

LCHF - Vecka 1

Nu kör jag så det ryker, första veckan ser ut såhär:

Måndag
Idag börjar jag och det känns otroligt skönt att ha tagit beslutet, det är oftast det som är hindret men nu känns det bra. Jag ser fram emot att må bättre och det måste vara den bästa moroten. Den första dagen är inget större problem, det gäller bara att komma ihåg att inte stoppa i mig något som ligger i närheten. Inte av hunger utan av vana. Idiotiskt. Jag är väl medveten om att mitt förhållande till mat och socker är dåligt och måste ändras.

Under lång tid har jag valt att äta pyttelite middag bara för att jag ska orka trycka i mig en hel B&J framför teven senare. Jag har valt bort mat för glass. 
Jag lägger mig ganska tidigt för att inte frestas för mycket av vanan att äta glass.

Tisdag
Det har varit en dålig natt med ytterst lite sömn, om huvudvärken beror på socker- eller sömnbristen låter jag vara osagt. Känner att det kommer vara en större utmaning att undvika att fylla på blodsockret med snabba kolhydrater, som jag brukar göra. Kaffe får vara min nya drog.

Huvudvärken lägger sig under dagen. Jag är hungrig och det är en skön känsla, jag verkar gilla att plåga mig själv litegrann. När jag lagt mig på kvällen är det tungt. Tänker mycket på allt jag inte längre får äta och känner orimliga känslor av att livet är meningslöst utan godsaker. Snacka abstinens. Lägger mig tidigt och sover dåligt.

Onsdag
Går upp trött, lite sur och sugen på mackor. Tycker lite synd om mig själv men skäms mest för att jag på allvar låter sockret påverka mig så löjligt mycket. Har huvudvärk på kvällen, dricker mycket vatten och tänker på vilka maträtter jag ska se fram emot att äta. En fördel med att följa en diet är att jag bryr mig om mat. Planerar både lunch och middag, kommer på rätter. Annars är jag nästintill ointresserad av just mat. Hoppar över kvällskaffet för att se om jag sover bättre utan.

Torsdag
Inser hur mycket jag stoppar i mig av bara farten, i vanliga fall. Kakor, mackor, drycker av olika slag, bara sådant som ligger inom räckhåll. Idiotiskt.
Idag åker vi iväg hemifrån innan jag äter min frunch och äter en low carb-burgare på Max. Halva ungefär. Det är nu jag måste påminna mig själv igen att det handlar om low carb och inte no carb. 

Fredag
Tråkigt utan fika. Glass. Saknar det. Idag är jag trött och har huvudvärk. Blir yr och får svimningskänsla, det ger sig när jag sätter mig ner. Febertoppar och allmänt seg eftermiddag och kväll. Vill ha glass. Är uppe längre än vanligt, maken jobbar kväll och de yngsta vill inte somna. Blir hungrig och äter Finn Crisp, frukoststuket, och därefter okynnesäter jag två ostrullar med Bregott. Onödigt. Blir proppmätt och ångrar mig.

Lördag
Det börjar lätta något, sötsuget. Det är mest en mental saknad nu. Huvudvärk på kvällen.


Söndag
Ny energi, hurra! Idag är en riktigt bra dag. Jag är ute i det ymniga snöfallet med barnen, rör på mig, får frisk luft. Mår bra. Även jag inte äter lchf för att gå ner i vikt så vägde jag mig imorse och det var -2 kg. Jag bär på 6-8 kg övervikt så det är en bonus för min del.

En vecka avklarad, nu gäller det att hålla det här. Ju längre jag klarar mig sockerfri desto större nederlag blir det att falla dit igen. En dag i taget, en timme, en minut.

- vs -

7 kommentarer:

  1. Duktigt!!!!själv har jag ingen karaktär alls...//gollobracing

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! Men en fråga, jag som kan noll om lchf...kaffe, bara kaffe, är det bra frukost? Blir du inte väldigt hungrig av så lite till frulle?

    Det där med bilbältet, trots att jag vet det där nu kommer jag garanterat slarva just för att det är så meckigt med kläderna. Men dumt! Jag måste skärpa mig, skulle aldrig förlåta mig om det hände mina barn något bara för att jag var lat och bekväm :(

    SvaraRadera
  3. två kilo första veckan är ju jätte bra !! Hejja hejja !! :)

    haha !! Efter värmepumpsgenomgången har jag i alla fall lärt mig att det finns ett "lyx mode" som gör att det produceras mer varmvatten. Och det i sin tur gör att jag kan duscha varmt efter att någon annan badat.
    Kruxet är bara att då ska man komma ihåg att slå på den funktionen oxå ;)
    Vi får väl se hur det går med det...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hejja, bra jobbat, här kämpas det också :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. grymt jobbat! jag gick ned i vikt fort som fan av lchf, men mådde inte helt hundra när jag gick på lchf.. var inte i fas med mig själv tror jag. Men skönt det fungerar för dig! snart kommer du in i ketos antar jag =).

    SvaraRadera
  6. Riktigt bra jobbat ju! Hejja hejja!
    Du måste som sagt testa ostbröden, sååå goda!

    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!