2015-01-17

Min klan!

Jag har en klan. Min familj. Vi är sex personer som alla lever i ett hus vi byggt själva (typ). Tänker ofta på hur bra vi har det och är tacksam för det. Vårt liv.

Helikopterpojken fyllde nyligen ett år och har börjat gå, han är tuff, orädd och klättrar hejvilt. Han äter allt han kommer åt, skrattar mycket, skämtar och säger mamma (typ). Han har börjat leka med sina syskon, vinkar till alla och kastar grejer. Det är roligt att banka på och med det mesta och att läsa böcker. Förutom oss i närmaste familjen är hans morfar en favorit, honom vill han vara med hela tiden.

Liten är en nybliven treåring i alla dess bemärkelser, trotsig, otroligt lynnig och den gosigaste lilla tjej man kan hitta. De människor (dubbar) hon väljer ta till sig får hon att känna sig älskade och speciella. Hon pratar gärna och mycket, leker bra själv, tjatar massor och har oss alla runt sitt lillfinger. Storasyster är hennes idol och hon har otroligt bra fantasi. Att rita, måla och pussla är favoriter. Hon klär på och av sig själv, byter kläder ofta och vill bestämma själv. Kan själv, minst sagt.

Mellan är proffs på att tjata. Han är mjuk, kärleksfull och har nyligen kommit ut på andra sidan efter en lång, tidvis arg period. Han är tydlig och talar gärna om vad han vill, tycker och tänker. Han frågar om allt, allt och spelar gärna, ritar eller leker med kompisar. Han retas gärna med sin lillasyster, tycker sig vara orättvist behandlad när det gäller att hjälpa till och vill därför inte göra det. Han älskar att fixa fint och pyntar mycket. Kitschigt ska det gärna vara och allt ska stå i raka led och exakt som han tänker. Om han inte kan göra något vill han inte ens prova, han är säker på att det inte kommer gå och blir arg. När han väl bestämmer sig för att prova så visar det sig ofta att han är väldigt duktig på det mesta.

Stora tjejen är, trots att hon inte är 13 på pappret, en tonåring av rang. Här snackar vi berg- och dalbana i känslor som jag omöjligen hinner med i. Hon är smart, rolig och klok. Envis, surmulen och kaxig. Hon är den bästa storasyster man kan tänka sig, hon kan lirka Liten ur alla dåliga humör, tar ansvar för alla tre och kramas mycket. Hon är tydlig men tar, tyvärr, ofta ett steg tillbaka till förmån för sina syskon. Hon är mycket verbal och öppen. Har spännande idéer om matlagning och testar egna recept. Hon har uselt tålamod och blir snabbt arg när det inte går som hon vill. Hon stressar upp sig och vill veta exakt i detalj vad som ska hända och när. En drömmare som gärna spekulerar hejvilt i allt möjligt.

Min man är snäll, smart och rolig. Han är väldigt kunnig och det han inte kan lär han sig. Det är ofta så att han blir väldigt bra på allt han lär sig. Han är tidsoptimist och har ingen koll alls på hur lång tid saker tar. Skulle kunna skriva en lång uppsats om hans egenskaper men jag låter bli. Det viktiga är att han är en bra pappa, en fin make och att han är helhjärtat dedikerad till sin familj.

Som förälder måste jag lära mig att se mina barn bättre, ge dem mer tid. Det tänker jag på varje kväll innan jag somnar, bestämmer att imorgon ska jag bli bättre. Imorgon måste bli nu. Jag oroar mig varje dag att något ont ska hända dem, att de aldrig mer kommer hem. Det är en vidrig känsla men jag tror att den hör kärleken till.

Som hustru är jag naturligtvis fantastisk på alla sätt och vis, perfekt om du så vill. Som kvinna är jag lite tröttare, lite mer sliten men lycklig.
- vs -

5 kommentarer:

  1. En otroligt härlig klan !! :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart vacker beskrivning av din klan ♥
    Skulle vilja höra dem beskriva dig.
    Naturligtvis är du perfekt.
    Hur skulle du kunna vara något annat?
    Kärlek och respekt till dig ♥
    Kram!

    SvaraRadera
  3. vad fint beskrivet! jättefint. och klart du är perfekt. supermorsan och superfrun!

    SvaraRadera
  4. Ett härligt inlägg! Ja, du är rik som sitter på en sådan skatt, denna ljuva familjebukett :)

    Den där oron känner jag med igen, den gnager ständig inom mig och jag fasar för när barnen är så stora att de kommer vara ute och springa sent om kvällarna. Vet redan nu att jag blir mamman som sitter uppe tills de kommer hem alternativt att jag hämtar den ett bestämt klockslag...

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!