2015-01-27

Polarkakor - recept!

Hittade ett recept på polarbröd hos Hembakat och blev sugen på att testa. Jag är ofta lat när det kommer till bakning (och livet i allmänhet) och vill minimera antal moment men tänkte att även jag måste förnya mig. Därför ville jag göra ett bröd som ska kavlas och tas ut i former, extrajobb minsann, men det var roligt och blev ett lyckat resultat. 

Jag gjorde dubbel sats och fick ut ca 60 kakor. Receptet har jag ändrat lite på, originalet finns på länken ovan. Gjorde några tunnare och några tjockare och de tunnare blev bäst. Förvara dem gärna i frysen, de tinar snabbt i rumstemperatur.
Polarkakor
ca 30 st

50 g Jäst
5 dl Mjölk, 37 grader

Rör ut jästen i den varma mjölken. 

100 g Smör, mjukt
¾ dl Ljus sirap
2 tsk Salt
6 dl Rågsikt
6-7 dl Mjöl

Tillsätt och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa i en timme. 

Ta upp degen på väl mjölat bord och dela i två delar. Kavla ut  till ca ½cm och använd kruskavel i slutet, alt nagga med gaffel. Om du vill ha kakorna lite tjockare bör degen vara 1 cm tjock. Jag använde en pepparkaksform, ca 5 cm diameter, för mina kakor men man kan skära dem med kniv likaväl. 

Lägg bröden på bakplåtspapper och låt jäsa i 45 min. Grädda 250 grader, mitten av ugnen tills de fått färg, ca 5 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Såg också detta receptet o blev sugen att prova, men orka ;-)
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fina du har gjort ! Vem blir inte lycklig av att få ett hjärta till frukost ?
    I helgen måste jag baka med Viggo :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh men mums! Här ska det bakas :) tack!

    SvaraRadera
  4. Vet du vad, jag satt och kikade på det receptet igår, men valde ett annat. Men gjorde hjärtan jag med ;)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!