2015-02-13

Hjälp kring bäcken och kiropraktor!

Det första graviditetstecken jag märkte av, innan min mens ens var försenad, var att jag fick ont kring svanskotan när jag satt ner. Den smärtan har fortsatt och kvarstår även nu när Helikopterpojken hunnit bli över ett år. Om det hade varit själva svanskotan som skadats i samband med förlossningen så borde det ha läkt, det tar 6-12 månader normalt. 

Under den här fjärde graviditeten hade jag ont från bäckenbottenuppluckring/foglossning och det beror troligen på att jag inte hann bygga upp kroppen efter den förra graviditeten. Min ålder och otränade fysik var definitivt en nackdel.

Jag kan inte sitta ner mer än korta stunder och om jag exempelvis åker bil en timme så har jag ont resten av den dagen. Det är som mest avlastande när jag ligger ner med kuddar under knän och svanken. Kan det vara bäckenet som vridits till? 

Efter sportlovsveckorna, som är något busy här i fjällvärlden, så ska jag ta mig till en kiropraktor för att få det kollat. Tänk om det bara krävs något knäck och så blir det bra?

För kanske tio år sedan besökte jag en kiropraktor i Sthlm efter att ha haft ont i höftleden en tid, han vred och hade sig och det blev bättre riktigt snabbt. Hoppas ju att det bli samma resultat igen. Han tyckte att jag var knäpp som gått med värken så länge och jag höll med. Nu har jag gjort det igen. Avvaktat.

Men vad ska man ha på sig när man går dit? Hur mycket måste man klä av sig? Är så löjligt obekväm avklädd att jag gärna vill vara förberedd. Har du gått till en kiropraktor med bäckensmärta?
- vs -

5 kommentarer:

  1. Har inte varit hos kiropraktor men skadade ju min svanskota i samband med min första förlossning.
    Sökte läkare efter 8-10 mån då jag verkligen inte kunde sitta med (tung) bebis i famnen längre.
    Röntgades och fick veta att ortoped inte kunde hjälpa mig.
    Fick kontakt med underbar spec. sjukgymnast som gick in och tänjde/drog till den bit som hamnat fel.
    Med hjälp av övningar hemma och (många) träffar med henne blev det bättre!

    SvaraRadera
  2. Långt linne är alltid bra när man är osäker på hur avklätt det blir.
    kram o lycka till.

    SvaraRadera
  3. Har liknande besvär :/) har gått till olika kiropraktorer. Hos två fick man ha bara underkläder min nuvarande har jag linne och byxor. Vanliga sjukvården har haft svårt att hjälpa mig men min nuvarande kiropraktor känns riktigt bra även om jag inte blivit bra. Lycka till!//gollobracing

    SvaraRadera
  4. har inte varit hos kiropraktor, så kan ej svara på det. Men hade liknande smärtor i ett år efter charlie föddes. fick ont runt vecka 13 och hade fruktansvärt ont ibland så jag fick krypa fram hemma. (kände mig som en gödgris som var på väg ut på grönbete, haha).

    hoppas det löser sig för dig! för mig försvann det huxflux.

    SvaraRadera
  5. Vad tråkigt att höra att du har det så här!! Hoppas det blir som du önskar, att det kan åtgärdas på ett enkelt sätt :) Skulle nog även jag rekommendera ett längre linne och hoppas på att du får behålla det på. Tar alltid långa tröjor/linnen om jag tex ska på gyn eller liknande. Avskyr gå med rumpan bar ..även om trosorna är på... ;/

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!