2015-02-16

Hönökakor - recept!

Tidningen Hembakats recept blir jag ofta sugen på att göra, jag tror att det beror på att de, för det mesta, är enkla och tydliga recept på bröd jag känner igen. Nu senast har den här toppbagaren Linda bakat Hönökakor och jag har också testat med några små receptändringar.

Jag har aldrig reflekterat över varför man ska nagga bröd men lärde mig det när jag bakade dessa. Jag använde kruskavel men tydligen inte tillräckligt djupt eftersom de första brödkakorna blev som ballonger i ugnen, pitabröd-stuket. De efterföljande kakorna naggade jag extra väl för att de inte skulle resa sig hejvilt.

Nu blev de varken särskilt runda eller jämna men utseendet är ju inte allt!
Hönökakor
8 st

50 g Jäst
6 dl Mjölk

Värm mjölken till 37 grader och lös ut jästen.

100 g Smör, mjukt (ej smält)
1 dl Sirap
2½ tsk Salt
6 dl Rågsikt
8–12 dl Vetemjöl

Tillsätt allt utom mjölet som du tar i lite i taget. Arbeta ordentligt till en smidig deg. låt jäsa i en timme.

Ta upp degen och dela i åtta bitar, rulla till bullar och kavla dem till runda kakor. Sista varvet med kruskavel eller nagga med gaffel, se till att nagga ordentligt så att kakorna inte blåser upp till ballonger i ugnen.

Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i en halvtimme. 

Grädda i mitten av ugnen, 250 grader tills de fått färg, 4-7 minuter. Stapla bröden på varandra på ett galler och svalna under bakduk. Dela i önskad storlek och förvara i frysen.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Men va gott! Har också sett det receptet flera gånger, men tror inte mina ens skulle bli i närheten av runda haha!

    SvaraRadera
  2. Gott ! Vi köper ofta hönökakor, men jag har aldrig testat att baka egna.
    Det kanske är dags för hembakat är ju faktiskt ALLTID godast :)
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!