2015-02-19

Leklyckan - varning - *uppdaterat*

Helikopterpojken fick nyckelpigan på bilden till vänster i julklapp från farmor och farfar. Den har en mjuk ovandel och tung rundad botten, man knuffar till den så reser den sig upp igen. 

Mycket söt och, enligt lappen som sitter på, svensktillverkad. Den kommer från Leklyckan som säljer leksaker, däribland denna vippdocka ur deras egen kollektion.

Det här är helt klart en bebisleksak och väl passande till min ettåring, så jag förväntade mig att den var säkerhetsmässigt anpassad till små barn.


En dag så var den röda "nosen" borta. En liten pluttknapp som jag, som tur är, hittade efter en stund letande. Som syns på bilden så är även den inre delen som nosen satt ihop med i mycket olämplig storlek och lätt att peta ut.

Jag mailade naturligtvis till företaget och bifogade bilder. Frågade om säkerheten, åldersanpassning och så vidare. 

Det har gått snart tre veckor utan svar och det är för länge. 

När jag tänker på hur illa det hade kunnat gå blir jag rädd, sådana här saker ska inte kunna hända och allra minst på svenska produkter. Jag inser att jag befunnit mig i någon slags falsk trygghet med tron om att, särskilt svenska, leksaker genomgår gedigna säkerhetskontroller. Visst borde jag ha provdragit i alla delar innan jag gav den till lillkillen men det gjorde jag inte. Nu har jag lärt mig det.

Det kan ju vara så att mailet inte kommit fram men jag skickar länken till det här inlägget och hoppas på ett svar.

*UPPDATERAT*

Jag fick ett snabbt och utförligt svar morgonen efter att det här inlägget publicerats. Leklyckan förklarar att de, trots fler än 4000 sålda vippdockor, stött på en liknande reklamation. De ser allvarligt på det inträffade och ska se över kvarvarande lager och kontakta tillverkare. Det är naturligtvis bra. Jag får även svar på frågan kring tester:
"Produkten är testad på ett laboratorium som tillhör en kedja av världens mest ansedda : SGS.  Standarden som dockorna har testats för inkluderar normerna EN-71 del 1,2 och 3. Risk för lösa delar ingår i dessa och produkten har klarat alla uppställda krav för import till Europa."
Imorgon åker vippdockan med posten till Leklyckan för vidare undersökning. Just vår leksak kan naturligtvis vara ett måndagsexemplar men jag känner ändå att en nosdel i plast, och ögon för den delen, är överflödiga och ger onödiga olycksrisker på en bebisleksak. Exempelvis broderade ögon och nos är minst lika bra och ofarligt för våra små.

Återstår att se vad nästa svar blir.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Men jösses! Ett svar är väl det minsta man kan begära? Usch så läskigt, det var ju bara oerhörd tur att lillen inte fick den biten i halsen... Hujedamej vilken hemsk tanke!

    SvaraRadera
  2. Aj då, nej det där ser ju inte alltför bra ut :( Man vill ju ha pålitliga leksaker till sina små! Och ett svar från dem är ju det minsta man kan begära! Hoppas de vaknar nu! Skönt du hittade igen den så den inte hade hamnat i halsen!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!