2015-02-21

Toppdag, svar & bubbel!

Igår var en riktig toppendag. Solen sken, dagen började på allra bästa sätt med en bra bussresa för kidsen och avslutades med familjemys. Så härligt!

Min surdeg har börjat småbubbla, med betoning på små, och lever alltså, vi får se hur det går med vidare bakning. Den ska matas en gång/dygn eller ställas i kylen. Om den ska stå i kylen måste den vara i rumstemperatur ett dygn före bakning och det kräver viss framförhållning.

Igår bakade jag mina första inbakade pizzor, några stora och några små. De blev riktigt bra. Gjorde en enkel pizzadeg som fick kalljäsa under dagen och var lätt att arbeta med. Sen bakade jag bananmuffins med bär som blev en personlig favorit, friska bär och banan passade väldigt bra ihop. Eftersom själva muffinsen innehåller väldigt lite socker så känns de nästan gångbara som mellis.

Blåbär i bakverk är lite svårt, det ser ut som mögel ibland. Kanske är det mögel. Ibland. För en mer spännande vardag...

Förresten har jag fått svar från Leklyckan angående den trasiga vippdockan. Lustigt att det plötsligt gick så snabbt att få ett svar, återkommer om det senare.

Dagen startade med att jag rullade ett kilo köttbullar och gräddade dem i ugnen. lärde mig att det är omöjligt att spritsa köttbullar, sådär som folk gör på tv. Det går inte. Lyckades istället bränna handen på ånga från ugnen. Klantigt.

Nu ska jag packa ihop en matsäck för en familjetur med skoter på fjället. Bestämmer helt på eget bevåg att även denna dag blir en toppendag. Och detsamma önskar jag er!
- vs -

4 kommentarer:

  1. Vilken toppendag! Ja, förutom ångan där då. Du är produktiv så det ryker om det :D

    SvaraRadera
  2. Underbart att höra att det var en så bra dag! :):) surdeg är riktigt roligt och gott att baka med. Har också provat spritsa köttbullar men nä, jag föredrar att rulla dem också :).

    SvaraRadera
  3. Låter som en jättebra dag! Förutom att du brände dej då,men allt det bra kanske vägde upp det. Muffinsen ser riktigt goda ut! Här blir det faktiskt fika till mellis ibland 😊

    SvaraRadera
  4. Spritsa köttbullar, har jag aldrig hört talas om, haha!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!