2015-03-29

Citronbullar (kardemummabullar med citronfyllning) - recept!

De senaste gångerna jag bakat bullar har jag gjort dem i två olika formvarianter, hälften som vanliga kanelbullar med pärlsocker och hälften i en plåt med florsocker. Jag har även slutat värma mjölken och smälta smöret och låter bullarna jäsa en gång istället för två. Det har fungerat bra och här ville jag testa en variant med citron. Det smakade, eh, kardemummabullar med citron. Lite friskare än vanliga kanelbullar och väldigt gott.

Igår bakade jag samma sak fast med pistagefyllning, de blev väl godkända av de som åt dem.
Citronbullar
20 bullar + 16 bullar på plåt

50 g Jäst
5 dl Mjölk
150 g Smör
3 tsk Hel Kardemumma
1 dl Socker
1 dl Farinsocker
½ tsk Salt
14-18 dl Mjöl

Smula ner jästen i den kalla mjölken. Mal kardemumman eller använd 4 tsk färdigmalen. Dela det rumstempererade smöret i bitar och blanda ner tillsammans med salt, kardemumma och socker. Häll sist ner mjöl och arbeta degen väl i fem minuter (assistent).

Citronfyllning

1 st Citron
1 dl Rörsocker
1 dl Farinsocker
1-2 msk Mjöl
150 g Smör

Riv citronskalet och pressa ur saften i en skål. Tillsätt socker, mjöl och mjukt smör och blanda till en bredbar smet. Ta mer socker om det blir för rinnande.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i hälften. Kavla ut till en rektangel och bred fyllning över hela. Rulla ihop till en rulltårta och dela i 16 bitar. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsform, jag använder en plåt som är 25x25 cm. Täck med bakduk och låt jäsa tills bullarna möter varann, ca 2 timmar.

Gör likadant med den andra deghalvan men skär den i 1½ cm breda skivor och lägg i bullformar på en plåt. Täck med bakduk och låt jäsa ca 1½ timme. Pensla med uppvispat ägg och sätt på pärlsocker.

Grädda bullarna i mitten av ugnen, 250 grader, 5-8 minuter eller tills de fått färg. Låt svalna på galler under bakduk.

Sänk värmen till 200 grader och sätt ett galler längst ner i ugnen. Grädda bullarna i ugnsformen i ca 20 minuter. Efter ca 15 minuter brukar jag lägga på ett bakplåtspapper så att bullarna inte blir för mörka. Ta ut och lossa från bakplåtspappret, låt svalna på galler under bakduk. Pudra med florsocker och dela som du vill.
- vs -

1 kommentar:

  1. Jättefina! Skulle platsa på vilket konditori som helst! =)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!