2015-04-28

Diastas och oåterställt bäcken!

Två år senare kom jag äntligen mig för att boka in en tid hos en kiropraktor. Bra där! Passade på när jag var i Stockholm i helgen och jag är glad att jag kom iväg.

Undersökningen visade att mitt bäcken inte är återställt sedan den senaste graviditeten och musklerna kompenserar. Sätesmusklerna är ständigt överspända och därför gör det ont. Enkelt!

Jag fick djup massage och för första gången fick jag även akupunktur. Kiropraktorn försökte justera ena sidan av höften men det gick inte "det är som en gummisnodd som bara studsar tillbaka". Däremot justerade hon ryggraden ett par gånger, det gjorde ont, ont men jag gillade det.

Sedan dess har jag haft ont som av kraftig träningsvärk och det känns bra. Jag har inte så mycket emot smärta så länge jag vet vad den kommer av, varför den är där och allra helst, vad jag kan göra för att bli av med den.

För att avlasta sätesmuskeln köpte jag ett stödbälte att ha kring bäckenet. Det blir ett första steg. Lätt träning kommer efter det.

Mina magmuskler, de som separeras när man är gravid, har inte gått tillbaka vilket betyder att jag har ett muskelglapp mitt på magen. Diastas kallas det och det måste läka ihop. För att hjälpa läkningen på bästa sätt har jag köpt en app med övningar, Mammamage. Det är lätta men svåra (!!) övningar som jag ska göra dagligen och först efter att musklerna läkt samman kan jag träna vanligt.

Som jag ser fram emot det här. Att kunna röra mig som en normal människa, att kunna sitta utan att få ont efter en halv minut. Att komma tillbaka till mig själv. 

Det gäller bara att se till att den här latmasken gör alla övningar också....
- vs -

6 kommentarer:

  1. Åh jag har oxå tänkt testa appen MammaMage. Min mage är tydligen inte helt med på vad som menas med att dra in..
    hoppas den fungerar för dig..Jag ska banne mig oxå skaffa.
    kram

    SvaraRadera
  2. hoppas du kommer känna dig bättre i kroppen nu!

    SvaraRadera
  3. Åhh hoppas nu att du blir bra vännen <3
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt med fel som kan bli rätt!!
    Pepp, pepp, så stöttar du mig när nästa barn är fött ;-)
    Kram fina du ♥

    SvaraRadera
  5. Skönt att du tagit tag i det! Nu kan det bara bli bättre. )

    SvaraRadera
  6. Skönt veta vad som är knas, så man kan göra något åt det. Kämpa på med övningarna, du kommer inte ångra dig sen :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!