2015-09-12

Chokladkolasnittar - recept!

En kväll fick jag plötsligt lust att baka småkakor och det skulle gärna gå snabbt och vara enkelt. Tror knappt att det blir enklare än de här kakorna. 

Receptet hittade jag här och ändrade inte på någonting, förutom att jag gjorde tre rullar istället för fyra och det beror enbart på att jag läste fel. Det du!
Chokladkolasnittar
30-40 st

150 g Smör, rumsvarmt
1 ½ dl Socker
1 ½ tsk Vaniljsocker
3 msk Ljus sirap
3 dl Mjöl
3 ¾ msk Kakao
¾ tsk Bikarbonat

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop rumstempererat smör, socker, vaniljsocker och sirap till en smet.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten, arbeta ihop allt till en deg. Jag använde elvisp och det tog nästan fem minuter att få en bra deg.

Ta upp degen på ett bakbord och dela den i fyra bitar, rulla bitarna till längder och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna något och grädda dem mitt i ugnen i ca 12 min.

Låt längderna svalna något och skär dem på snedden i smala bitar.
- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!