2015-09-16

OLAPLEX Hair Perfector No3 - testat!



För drygt två år sedan slutade jag färga mitt hår svart, något jag gjort i över tio års tid. När jag var i London i våras så gick jag till en frisör där jag ville ha hjälp med att få bort det svarta genom att få till en fin ombre. Det visade sig att jag hamnade hos en frisör som inte kunde avgöra kvaliteten på mitt hår och blekte det alldeles för länge. Att det blev otroligt ojämnt kan jag hantera, även om det är irriterande, men att han lämnade håret slitet och i det närmaste tuggummiaktigt är inte särskilt uppskattat. (Jag reklamerade färgningen och fick tillbaka pengarna).

Bilden till vänster visar mitt hår plattat kort tid efter nämnda klippning och blekning. Min naturliga bruna färg har vuxit fram i cirka en decimeter, efter det kommer ett svart parti och därefter den ojämna misslyckade avfärgningen. Min tanke var ju att han skulle ha påbörjat avfärgningen där det svarta började men så blev det alltså inte. 

Bilderna talar ett tydligt språk.


Var jag nu tvungen att klippa av mitt långa hår eller gick det att rädda? Jag gjorde ett antal olika inpackningar och visst såg det okej ut när jag plattat och haft i mjukgörande produkter men slitaget märktes ändå.


Hörde talas om OLAPLEX som på en molekyär nivå ska 
förebygga skador, reparera gamla skador och stärka håret kvalitet och det ville jag naturligtvis testa. Om det inte fungerar så har jag inte förlorat något.
Bilderna ovan visar mitt hår före första användningen, till vänster efter att det självtorkat och till höger när jag borstat det. Såhär såg håret ut ett par månader efter blekningen inklusive en veckas utlandssemester utan solskydd för håret.

Slitaget är tydligt, såväl som den något udda ombren.


OLAPLEX kommer i tre steg och steg 3 är den produkt man kan använda hemma medan 1 och 2 enbart används av frisörer på salong.

Olaplex är en innovativ produkt som reparerar, stärker och skyddar håret på ett helt nytt sätt i samband med kemiska behandlingar. Håret kan blekas allt ljusare och färgas alltmer dramatiskt. Olaplex vårdar och reparerar strukturen i hårets fiberskikt med en unik teknik och är baserad på en uppfinning som återkopplar och reparerar svavelbryggorna i håret.

Olaplex helt nya, revolutionerande ingrediens motverkar oxidationsmedlets brytande effekt på svavelbryggorna genom att återkoppla dem innan syreatomer tränger in i håret.
På samma gång är Olaplex en behandling där konsumenten själv kan behandla sitt hår och bygga upp kvaliteten mellan frisörbesöken. Olaplex kan användas i alla typer av kemiska behandlingar som man utför hos frisören. Håret blir starkare, friskare och man får mer långlivade färgresultat med vitalitet.
OLAPLEX Hair Perfector No3 är alltså en hemmabehandling som masseras in i fuktigt hår och ska verka i minst tio minuter, jag har låtit det sitta i 1-2 timmar vid varje tillfälle. Efter det sköljer man ur, tvättar håret som vanligt och använder balsam. 

Otroligt nog märkte jag skillnad redan efter första behandlingen, håret var mjukare och den värsta tuggummikänslan var redan borta.

Efter första gången behandlade jag håret, enligt rekommendation, en gång i veckan. Produkten är dryg, jag täcker allt hår med rikligt av Olaplex Hair Perfector och hela flaskan räckte till 14 behandlingar.

Bilden till vänster visar återigen håret före behandling och den till höger visar mitt hår efter 14 behandlingar med Olaplex No3. Det har fått självtorka och är fritt från efterbehandlande och andra mjukgörande eller glansgivande produkter. Håret är jättemjukt och känns friskt. Eftersom håret fortfarande är ojämnt blekt, i en massa olika nyanser, så ser det ju slitet ut trots att det inte alls känns så. Bilden gör tyvärr inte resultatet rättvisa men hårets kvalitet är riktigt bra.

Jag trodde verkligen att det var kört, att mitt hår var utom räddning men efter att ha testat, vad som frisörer kallar en mirakelprodukt, Olaplex har jag lärt mig att det går att laga skadat hår. 

Om jag nu bestämmer mig för att börja färgbehandla mitt hår igen så kommer jag enbart göra det hos en frisör som använder Olaplex. För att säkerställa att mitt hår inte slits och får behålla sin kvalitet.

Olaplex Hair Perfector No3 återställde mitt sönderblekta och tuggummislitna hår till ett friskt, mjukt och välmående! Det tycker jag är imponerade.
- vs -

1 kommentar:

  1. Superfin recension! Ska köpa denna, men verkar svår att hitta på nätet av någon anledning, fast på en ö dessutom! :P

    Kul med före- och efterbilder!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!